×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد تدوین می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، کارگروه گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور برخی از کارشناسان و نخبگان و به ریاست سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این نشست که هر یک از کارشناسان در حوزه‌های دانشگاهی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و البته صنعت و معدن راهکارهای خود را برای توسعه گیاهان دارویی و صنعتی کردن آن در استان برای تولید و اشتغال و صادرات ارائه کردند، نوبت به استاندار رسید تا در این خصوص راهکارهای خود را برای استفاده بهینه از این ظرفیت بالا و ارائه کند.

خادمی با بیان اینکه تاکنون از این ظرفیت آن گونه که باید در استان استفاده نشده است، تصریح کرد: علی‌رغم داشتن این استعداد بزرگ از آن به خوبی و درستی استفاده نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با مقایسه دو ظرفیت بزرگ استان یعنی نفت و گیاهان دارویی گفت: نفت که اصولا در چرخه اقتصادی استان نیست و تنها چند کارگر و کارمند و چند مهمانسرا و مقداری لوله نفت در این استان وجود دارد و عملا در اقتصاد استان اثری ندارد لذا نباید گیاهان دارویی چنین سرنوشتی داشته باشد چرا که سرنوشت آن در استان متفاوت‌تر از نفت به دست خود ما مسئولان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان این که همیشه نباید به دنبال سندها و نقشه‌های توسعه‌ای کشوری باشیم و از آن‌ها تقلید کنیم، تصریح کرد: باید خودمان هم برای موضوعاتی همچون گیاهان دارویی برنامه و سند توسعه و راهبرد داشته باشیم.

وی عنوان کرد: باید همه دستگاه‌هایی که مرتبط با گیاهان دارویی هستند از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها برنامه خود را در این سند بیاورند تا بتوانیم در یک برنامه راهبردی و جامع برای داروهای گیاهی استان و استفاده از آن در تولید و اشتغال برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم.

این مسئول در پایان با بیان اینکه باید به صورت عملی برنامه‌هایی داشته باشیم بر لزوم راه‌اندازی باغ گیاه‌شناسی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد و گفت: برای مثال در قسمتی از پارک جنگلی یاسوج این کار شدنی است و یکی دیگر از مکان‌هایی که ظرفیت این کار را دارد محوطه ۳۰ هکتاری تپه دانشگاه یاسوج است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.