×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سود سرشار باریجه سمنان برای بازارهای عربی!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، «علی‌اصغر سمنانی» کارشناس گیاهان دارویی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: برداشت هر نوع محصول، بدون پروانه برداشت، قاچاق محسوب شده و نه تنها فرد خاطی دستگیر می‌شود که وسیله‌ی نقلیه وی نیز توسط مأموران منابع طبیعی و ضابطان قضایی کشور ضبط و درباره آن اعمال قانون می‌شود.

وی یادآوری کرد: مجریان، بهره‌برداران و مرتعداران و بومیان روستاهای سراسر استان سمنان چنانچه قصد برداشت هر نوع از محصولات فرعی غیرچوبی مرتعی را دارند باید تقاضای کتبی خود را به اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری حوزه‌ی شهرستان خود ارایه دهند.

وی گفت: گیاهان دارویی و در زیر مجموعه‌ی آن گیاهان مرتعی از هدایای الهی است که به‌علت سه ویژگی منحصر به فرد، ارزآوری و بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغالزایی زیاد و زودبازدگی تولید، مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی و جنگلی، برگشت سرمایه و بازدهی محصول از سال دوم قابل دسترس است و از همین‌رو در این سال است که سوددهی زیاد، مشارکت روستائیان عینیت می‌یابد.

سمنانی اظهار کرد: استان سمنان به‌عنوان یکی از ۱۰ استان برتر ایران در زمینه‌ی گیاهان دارویی بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی دارد که یکی از این گونه‌ها که بیشترین ارزش اقتصادی را دارد و طرفداران زیادی نیز در بازارهای جهانی دارد گیاه «باریجه» است.

کارشناس گیاهان دارویی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: گیاه باریجه ارزش اقتصادی زیادی دارد و هر کیلو گرم از این گیاه در بازار کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج‌فارس به قیمت زیاد به فروش می‌رسد که به نظر می‌رسد با این سوددهی زیاد می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی ارزش اقتصادی زیادی را در کشور داشته باشیم.

سمنانی با بیان این‌که متأسفانه در ایران هنوز روند استفاده از گیاهان دارویی چهره‌ای کهن با شیوه‌های قدیمی دارد، خاطرنشان کرد: بهره‌وری درست از طبیعت برای استفاده دارویی باعث تداوم سودآوری و اشتغال درست و مناسب می‌شود و در مقابل آن استفاده نادرست از طبیعت تخریب منابع طبیعی و نابودی گیاهان مفید در زیستگاه‌های نباتی را به‌دنبال دارد.

وی تصریح کرد: بهره‌برداران همواره باید در نظر داشته باشند که مرتع‌داری و حفظ منطقه مهم‌تر از بهره‌برداری است و باید با سرکشی‌های متعدد درصدد جلوگیری از بوته‌شکنی در مراتع باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.