×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۶۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت:سطح زیر کشت این گیاهان در چند سال اخیر (بدون احتساب زعفران) بین ۴۵ هزار تا ۶۵ هزار هکتار رسیده است.

 دکتر محمد حسن عصاره روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور براساس شرایط خشکسالی نوسان دارد، افزود:مقدار زیادی از کشت گیاهان دارویی به شیوه دیم انجام می گیرد.

وی اظهار کرد:استان های فارس،چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، مرکزی، همدان، کرمانشاه و اصفهان بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را در کشور دارند.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بیان کرد: زرشک، گل محمدی، عناب و نعنا فلفلی بالاترین سطح زیر کشت در بین گیاهان دارویی را دارند که از فراوردهای آنها نیز استفاده می شود.

عصاره، سطح زیر کشت زعفران را در کشور بیش از ۸۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت:اگر زعفران را به عنوان یک گیاه دارویی قلمداد کنیم بالاترین سطح زیر کشت را در بین اینگونه گیاهان دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بخشی از داروهای گیاهی وارد فهرست بیمه شده اند، اظهار کرد: ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند تا مردم با آرامش از آنها استفاده کنند.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است.ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسد که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.

بر اساس یک برآورد ۷۵۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۵ هزار گونه دارای خواص دارویی هستند و در حال حاضر ۲۰ هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.