×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی دو تا چهار برابر گرانتر از داروهای مشابه شیمیایی هستند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمدباقر رضایی درگفت وگو با ایرنا افزود: برخی از داروهای گیاهی نظیر داروی ضدسرطان که از یک درخت خاص سوزن برگی تهیه می شود، بسیار گران تر از همین مقدار داروی شیمیایی مشابه آن است.

وی گرانی این داروها را عاملی بازدارنده برای مصرف آنها اعلام کرد و گفت: با تحت بیمه قرار گرفتن داروهای گیاهی، زمینه استفاده بیشتر آنها فراهم خواهد شد.

رضایی به تقلب در تعدادی از داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: هرچند وزارت بهداشت نظارت بر تولید داروها اعم گیاهی و شیمیایی دارد اما باز هم گاهی اوقات شاهد تقلب در این زمینه هستیم که این موضوع عاملی بازدارنده برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی است.

ویی ایران، توزیع نامناسب، تجویز نکردن پزشکان و راه اندازی نشدن داروخانه های گیاهی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: گرانی داروها سبب می شود تا مردم رغبتی به استفاده از آنها نداشته باشند.

** صادرات بسیار ناچیز داروهای گیاهی

وی به صادرات بسیار ناچیز داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت:اگرچه صادرات داروهای گیاهی ایران به صورت منسجم انجام نمی شود اما در مقابل داروهای گیاهی از کشورهای زیادی به کشور وارد می شود.

رضایی بیان کرد: صادرات گیاهان دارویی انگشت شمار و بسیار کم است اما اخیرا برای برخی از داروهای گیاهی در تعدادی از کشورها زمینه ورود به بازار فراهم شده است .

وی با اشاره به اینکه اگر وارد بازار خارجی نشویم تولیدکنندگان رغبت چندانی به سرمایه گذاری مناسب ندارند از متولیان این حوزه تقاضا کرد با اقدامات جدی تر زمینه رفع مشکلات این حوزه را فراهم آورند.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای اثر دارویی است.

کشور با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسند که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.

بر اساس یک برآورد ۷۵۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۵ هزار گونه دارای اثر دارویی هستند و در حال حاضر ۲۰ هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

  1. اکبرطیبی

    باسلام وتشکر، ازمطالب بسیار خوبی که ارائه میدهید،

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.