×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درآمد ۶ میلیون دلاری صادرات کتیرا از استان اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: کتیرا مهم‌ترین فرآورده گیاهی صادراتی این استان است و تاکنون به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلستان و کشورهای دیگر همچون امارات متحده عربی صادر شده است.

میر طالبی با بیان اینکه این گیاه از شهرهای تیران و کرون، سمیرم، شهرضا، چادگان، نایین و اردستان برداشت می‌شود گفت: فصل برداشت این گیاه سه ماه تابستان است.

وی با اشاره به کاهش تولید و صادرات پارسال این فرآورده گیاهی گفت: میزان تولید کتیرا در استان اصفهان در سال ۹۲ بیش از ۱۵۰ تن و صادرات آن ۱۴۰ تن بوده که این رقم پارسال به ترتیب به ۱۲۰و ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان علت این کاهش را خشکسالی‌های پی در پی و نوسانات قیمت بازار بیان کردو گفت: تولید این محصول یکی از راهکارهای بهره وری مناسب از منابع طبیعی است و ترویج آن به حفظ پوشش گیاهی و درآمدزایی ساکنان مناطق کوهستانی کمک می‌کند.

کتیرا از گیاه گون گرفته می‌شود و به عنوان نرم کننده، سوسپانسیون و چسباننده در صنایع دارویی و همچنین به عنوان یک قوام دهنده در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

این ماده صمغی است بی‌بو به رنگ سفید تا کرم که از ایجاد شکاف در ساقه گیاه خود روی گون به دست می‌آید، در ایران ۷۰۰ گونه گیاه گون وجود دارد که تنها از ۱۲ نوع آن کتیرا گرفته می‌شود.

در استان اصفهان حدود یک میلیون هکتار رویشگاه گون وجود دارد.

رویشگاه این گیاه کوهستان‌ها و کوهپایه‌ها است اما ساکنان این مناطق به ویژه عشایر از این گیاه با ارزش به عنوان سوخت استفاده می‌کنند به همین جهت گونه‌های مختلف آن در معرض تهدید قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.