×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی نمین با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، سید مهدی جوادی فرماندار نمین عصر دوشنبه در نشست مشترک با رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: این شهرستان دارای گونه‌های منحصر به فرد گیاهان دارویی است و به همین خاطر ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با بخش کشاورزی و گیاهان دارویی در نمین، در بحث تئوری نیز می تواند به کار گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه تاکنون در شناسایی و استفاده از این ذخایر ژنتیکی غفلت شده است در حالی ‌که تنوع گیاهان دارویی پتانسیل گردشگری، موقعیت ویژه جغرافیایی و هم‌جواری با جنگل‌های گیلان از ویژگی‌های مهم این شهرستان است.

فرماندار نمین با اعلام خبر ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه نمین، خواستار مشارکت جهاد دانشگاهی استان در انجام تحقیقات مرتبط با گیاهان دارویی شد.

جوادی معتقد است جهاددانشگاهی با توجه به سبقه خود در ایجاد پژوهشکده گیاهان دارویی و انجام تحقیقات در این زمینه می‌تواند با ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه نمین حضور فعال داشته باشد.

وی در تشریح منطقه ویژه اقتصادی نمین اضافه کرد: این پروژه با مساحت شش هزار هکتار زمین در امتداد شهر آبی بیگلو و جنگل فندقلو بوده که ده هکتار  از این منطقه برای تاسیس مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل در نظر گرفته شده است.

فرماندار نمین تاکید دارد که  این پروژه صرفا مطالعاتی نبوده چرا که تولید و صادرات گیاهان دارویی در کنار جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سایر  پتانسیل‌های منطقه، در رشد و رونق اقتصادی شهرستان نمین موثر است.

وی با یادآوری برگزاری همایش علمی فندق در شهرستان نمین از سرمایه‌گذاری شرکت بازرگانی شاهد با سرمایه اولیه یک ۱۵ میلیارد ریال در دو هزار هکتار از منطقه ویژه نمین  و ایجاد کمربند گردشگری این شهرستان در محدوده آبی بیگلو – جنگل فندقلو – عنبران – اردبیل در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل: راه اندازی مرکز پژوهش های گیاهان دارویی با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

رامز نصیری رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: برای ایجاد مرکز پژوهش‌های گیاهان دارویی و فندق در استان ما نیازمند ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم تا بتوانیم این مرکز اساسس و مهم را در شهرستان نمین راه‌اندازی کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: البته هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده و نیازمند پیگیری‌های مسئولان شهرستانی و فرماندار هستیم تا بتوانیم با جذب این میزان اعتبار مورد نیاز مرکز پژوهش‌های گیاهان دارویی و فندق را در این شهرستان راه‌اندازی کرده و از ثمرات آن استفاده کنیم

وی از اختصاص ۱۰ هکتار زمین برای احداث این مرکز در شهرستان نمین خبر داد و افزود: در این مرکز در کنار مرکز پژوهش‌های گیاهان دارویی و فندق اشتغالزایی نیز در زمینه گیاهان دارویی و مطالعات برای کشت پسته و زعفران نیز برای تولید استاندارد این محصولات در استان انجام می‌شود.

نصیری صالح تصریح کرد: با توجه به نزدیکی شهرستان نمین به استان گیلان و بهره‌مندی از تنوع گیاهی و جنگلی، این منطقه مکانی مستعد و دارای قابلیت بالا برای ایجاد این مرکز بوده که از دلایل اصلی راه‌اندازی این مرکز در نمین این امتیازات خوب و مطلوب بوده است که امیدواریم نتایج مورد انتظار را از راه‌اندازی این مرکز به دست آوریم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت:‌ با راه‌اندازی  این مرکز در شهرستان نمین صنایع تبدیلی نیز در کنار آن ایجاد شده و با شناسایی مناطق مستعد برای کشت و توسعه فندق و ارقام سازگار آن در مناطق مختلف استان به توسعه و شکوفایی استان و شهرستان کمک کرده و مسیر آن را هموار می‌کنیم.

در این جلسه فرماندار شهرستان نمین نیز اظهار کرد: این شهرستان ظرفیت و توانمندی خوبی در کشت و توسعه گیاهان دارویی دارد به طوری که با بررسی‌های انجام شده رویش ۹۰ گونه گیاهی در این شهرستان مشهود بوده که راه‌اندازی این مرکز در شهرستان می‌تواند تاثیر بسزایی در استفاده و بهره‌برداری هر چه بهتر و بیشتر از این گونه‌ها را داشته باشد.

سیدمهدی جوادی از آمادگی برای تامین زیرساخت‌های لازم و جذب اعتبارات مورد نیاز خبر داد و گفت: این مرکز تاثیر بسزایی در توسعه و رونق این شهرستان به ویژه از لحاظ گردشگری دارد که تلاش می‌کنیم در راه‌اندازی آن با رفع موانع پیش رو نهایت همکاری را با جهاد دانشگاهی استان داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.