×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنفرانس بین المللی «صمغ‌های بومی» در مشهد برگزار می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، رسول کدخدایی در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی «صمغ‌های بومی و کاربرد آن در صنعت غذا»، خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان تنها مرکز تحقیقات در حوزه غذا برگزاری این کنفرانس را بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: این پژوهشکده در جهت رفع نیازهای صنعت و جامعه غذایی به برگزاری اولین کنفرانس اقدام کرده است.

کدخدایی با بیان اینکه هیدرو پلیمرها از جنس کربن هیدرات هستند و کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی دارند، خاطرنشان کرد: این مواد می‌توانند در افزایش غذا و افزایش مواد غذایی تا تولید و تثبیت کف‌ها و ریزپوشانی حساس مواد غذایی و تشکیل بافت در ساختمان مواد غذایی به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تنوع کاربردی صمغ‌ها در محصولات و ترکیبات ماده‌های غذایی، از منابع طبیعی گیاهان دارویی، درختان باغی و جنگلی و گیاهان مبدا منابع طبیعی و جانوری تهیه می‌شود.همچینن علاوه بر تولید صمغ‌ها به صورت طبیعی، این مواد به صورت مصنوعی هم قابل تولید هستند.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: ما از منابع خدادادی که در اختیار داریم، می‌توانیم صمغ‌های گیاهی را استحصال کرد و در مواد غذایی از آن استفاده کنیم؛ کشور ایران نیز به لحاظ اقلیم و اکوسیستم و آب‌های سرزمینی که دارد، گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری را داراست که می‌شود از آن صمغ تولید کرد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور مغفول مانده و توجهی به آن نمی‌شود، تاکید کرد: توجه به امنیت غذایی باید در اولویت کاری قرار گیرد چرا که با تولید صمغ‌ها و استفاده از مواد غذایی امنیت غذایی افزایش پیدا می‌کند.

کدخدایی با اشاره به اینکه کشور ما جزو وارد کنندگان صمغ‌های گیاهی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما دارای صمغ های متنوعی است، اما متاسفانه کمتر به تجاری سازی و صادرات آن توجه شده است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: سود حاصل از فرآوری صمغ‌ها و تجاری‌سازی آن در سال، چهار میلیارد دلار در دنیا است ولی ما از این ارزش افزوده سهمی نداریم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالایی که در تولید صمغ و گونه‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، وضعیت خوبی در تولید صمغ‌ها نداریم و نگاه تخصصی در این زمینه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی داشتن نگاه دانش‌ بنیانی است که باید به تولید صمغ‌های گیاهی منجر شود و امیدواریم که به سمت تجاری سازی پیش برویم.

وی با ابراز تاسف از اینکه کشوری مانند سودان، تولید کننده اولین صمغ‌های عربی است، گفت: کشوری مانند هندوستان نیز بزرگترین تولید کننده گیاه گوار است، ولی کشور ما با این همه منابع خدادادی در استفاده از این محصولات غافل مانده‌ایم.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه از سال گذشته فراخوان عمومی در سطح دنیا با استقبال خوبی روبه رو شد، تصریح کرد: در داخل و خارج کشور تحقیق وپژوهش در مورد صمغ‌های گیاهی کم نیست اما خلا اصلی مربوط به نتیجه و دستاورد این تحقیقات است که به اندازه کافی تجاری سازی نشده است.

وی تصریح کرد: در داخل کشور نگاه تجاری سازی به این مقوله نداشته‌ایم و شرکت‌های دانش بنیان هستند که با نگاه تجاری سازی باید بتوانند در تولید این صمغ‌ها کوشا باشند؛ امیدواریم در بخش دولتی و خصوصی سرمایه گذاران برای تولید این صمغ‌ها سرمایه گذاری کنند.

کدخدائی یادآور شد: با توجه به ویژگی‌های کارکردی و خواص پراهمیتی که این صمغ‌ها دارند، فیبرهای ویژه‌ای هستند که در اجزای بدن ما سلامت‌زا بوده و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های رسیدن به سلامت غذایی تولید صمغ‌ها و افزودنی‌های طبیعی است، تصریح کرد: ۸۰۰۰ گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که در ایران نیمی از این تعداد رویش دارد همچنین خراسان رضوی جزو ۱۳ اقلیم شناخته شده دنیاست که مناسب کشت گیاهان دارویی است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: این کنفرانس ۳۰ مهر ماه و اول آبان ماه به مدت دو روز در هتل پردیسان برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.