×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد گیاه استویا بیشتر از رویشگاه اصلی در فیروزآباد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ” مجتبی قاسم زاده ” کارشناس و تولید کننده گیاهان دارویی ، اظهار کرد : برای نخستین بار در استان فارس گیاه دارویی استویا در شهرستان فیروزآباد کشت و برداشت شد.

وی افزود : طبق آمار موجود این گیاه در رویشگاه بومی خود که کشور پاراگوئه می باشد حداکثر یک متر رشد می کند و خوشبختانه در فیروزآباد رشد این گیاه حدود ۱۳۰ سانتی متر در سال اول رسیده است، شرایط آب و هوایی مناسب منطقه فیروزآباد باعث شده علاوه بر رشد زیاد ،عملکرد و تولید این گیاه نیز در سطح زیر کشت افزایش یابد.

قاسم زاده تولید کننده این گیاه گفت : با توجه به کم آبی های منطقه ، کشت گیاه استویا در فیروزآباد با سیستم آبیاری قطره ای صورت گرفته است. کشت این گیاه می تواند جایگزین مناسب کشت های پر آب مصرف باشد.

وی بیان داشت : فیروزآّباد از شرایط آب و هوایی ویژه ای برخوردار هست که می توان اکثر گیاهان دارویی را در این منطقه کشت و پرورش داد. در این راستا اشتغالزایی و استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی نیز در پی خواهد داشت.

گیاه «استویا» (Stevia) در فارسی «برگ عسلی» نیز خوانده می‌شود. ماده گرفته شده از این گیاه ضمن این که می‌تواند به صورت مستقیم به عنوان شیرین‌کننده در تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد، در بسیاری از کشورها به عنوان مکمل رژیمی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

ترکیبات موجود در این گیاه کالری نداشته و حدود ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از قند ساکاروز هستند و جذب سیستم گوارشی نمی شود ، مناسب برای افراد دیابتی و چاق می باشد.

عصاره ‌استویا در صنایع شیرینی­ سازی، پزشکی و دیگر صنایع خوراکی کاربرد دارد. شیره‌ی برگ‌های استویا شیرین کننده‌ی صد در صد طبیعی است.

  1. آذرپور

    با سلام
    در صورت امکان میل آقای مهندس قاسم زاده را برای تبادل اطلاعات نیاز دارم
    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.