×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انتقال فناوری تهیه و تولید عطر به کشور

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکترعبد الرسول ابراهیم آبادی، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره دستاوردهای این کانون اظهار کرد: با تلاش این کانون فناوری تولید اسانس خالص مطابق با استاندارد ایزوی موجود برای آن به کشور منتقل شده و بومی سازی این فناوری نیز با موفقیت انجام شده است. حجم تولید این محصول به حد قابل قبولی رسیده و در حال حاضر نیاز صنایع داروسازی داخلی را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی تلاش بر این است که با افزایش تولید به میزانی مازاد بر نیاز داخلی از خام فروشی این محصول ارزشمند اجتناب شود و با تلاش در جهت انتقال دانش و فناوری فرمولاسیون و ساخت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و عطرها و خوشبوکننده‌ها امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر تا ۴۰ برابر برای این محصول در داخل کشور فراهم شود.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب گفت: اسانس گل محمدی، ماده پایه مورد نیاز صنایع فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و عطرها و خوشبوکننده‌ها است لذا نیاز شدید کشورهای صاحب دانش و فناوری فرمولاسیون و ساخت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و عطرها و خوشبوکننده‌ها به این اسانس مزیت ویژه‌ای را برای کشور فراهم کرده و مبادله این محصول با دانش و فناوری یاد شده را برای کشور امکان‌پذیر کرده است.

ابراهیم آبادی عنوان کرد: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب تا کنون ارتباطاتی را با کشورهای ترکیه، بلغارستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه برقرار کرده است. این ارتباطات هم با هدف فروش محصول و هم برای یافتن راه‌هایی برای انتقال دانش و فناوری فرمولاسیون و ساخت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و عطرها و خوشبوکننده‌ها از این کشورها به داخل کشور شکل گرفته است.

رئیس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان توضیح داد: کشور ما به تأمین کننده ماده اولیه برای کشورهای دارای این دانش و فناوری تبدیل شده و در قبال آن فناوری تولید عطر را به دست خواهد آورد. این اسانس علاوه بر صنایع آرایشی بهداشتی در صنایع غذایی هم امروزه استفاده می‌شود، اما این مصرف فعلاً به میزان کمی است چون تا کنون از گلاب استفاده می‌شده است.

وی عنوان کرد: گل محمدی یکی از گیاهان بومی کشور بوده و زادگاه اولیه آن ایران است. در بیشتر از ده استان کشور در مجموع حدود ۱۵ هزار هکتار گل محمدی کشت می‌شود. محصولی که در حال حاضر از این گیاه در کشور به دست می‌آید، عمدتاً گلاب است اما به تازگی به اسانس هم دست پیدا کرده‌ایم.

به گفته ابراهیم آبادی، این گیاه بیشتر از ده محصول دیگر هم دارد که برخی از آن‌ها سوددهی چند ده برابری در مقایسه با گلاب دارند و در صنایع مختلف دنیا قابل استفاده هستند. این صنایع عطرسازی، داروسازی، محصولات بهداشتی و غذایی را شامل می‌شوند. ما با بی توجهی نسبت به این محصول، از دنیا عقب مانده بودیم. با گشایش کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب به ابتکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۸۹ توجه بیشتری به این حوزه اعمال شد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین فعالیت کانون تا امروز توجه به این مساله بوده است که بتوانیم عقب ماندگی خود را از دنیا جبران کنیم. سعی کرده‌ایم در زمینه فرآوری تا رسیدن به محصول این مقصود را دنبال کنیم. همچنین با کشاورزان ارتباطاتی برقرار شده تا روش‌های کشت صحیح به آنان آموزش داده شود.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: در مرحله دوم که مرحله فرآوری است، سعی شده تا فناوری روز دنیا را وارد کنیم. هم اکنون این فناوری در کشور وجود دارد و بومی سازی شده است.

وی با بیان این که مرحله سوم، کنترل کیفی است، گفت: محصولات گل محمدی دارای استانداردهای ویژه‌ای هستند. محصولات این گل بر اساس آن‌ها کنترل کیفی شده و مرغوبیت آن‌ها سنجیده می‌شود. در این راستا آزمایشگاهی را در دانشگاه کاشان تا ۸۰ درصد تجهیز کرده‌ایم که می‌تواند تست‌های مربوط به اسانس را به خوبی انجام دهد.

ابراهیم آبادی ادامه داد: در این آزمایشگاه مرغوبیت محصول سنجیده شده و با استانداردهای دنیا تطبیق داده می‌شود و قیمت گذاری محصول بر اساس این استانداردها و میزان مرغوبیت محصول انجام می‌گیرد. محصول اسانس گل محمدی تولیدی کشور در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ به خوبی این استانداردها را گذرانیده و عالی‌ترین کیفیت را دارا بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.