×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نانو داروی گیاهی “سینا کورکومین” به زودی تولید می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح اظهار کرد: پس از طی مراحل تحقیقاتی آزمایشگاهی، بالینی و کسب موافقتهای اصولی در وزارت بهداشت با دریافت پروانه ساخت در آینده نزدیک،این دارو وارد مرحله تولید می شود.

دکتر محمود رضا جعفری افزود : کورکومین جز فعال گیاه پایا (زردچوبه) است و مهمترین ویژگی بیولوژیکی کورکوکین خاصیت ضد التهابی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است گفت: برای تاثیر این عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالی که در فرم نانو این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتری خواهد داشت.

جعفری اضافه کرد: در بسیاری از مطالعات کشت سلولی پرکلینیکال و حیوانی اثرات بالقوه کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان،ضد تکثیر سلولهای سرطانی و مهاجم، از بین برنده مقاومت سلولهای سرطانی به داروهای شیمی درمانی دریافت شده است.

وی اظهار کرد: این دارو در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماریهای قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی، آرتریت نیز می تواند استفاده شود.

جعفری افزود : همچنین کورکومین می تواند مانع از تشکیل لخته خون شود، پایین آورنده کلسترول است و موجب بهبود عملکرد کبد و دستگاه گوارش می شود.

رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دانش فنی این دارو توسط محققان این دانشگاه کسب و با حمایت ستاد نانو فناوری ریاست جمهوری نمونه صنعتی آن در (شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا») با نام تجاری سینا کورکومین تولید شده است.

لازم به ذکر است با همت این دانشمند توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو سال پیش نیز نانو داروی ضد سرطان سینا دوکسوزوم وارد بازار دارویی کشور شد.

این دارو یک ترکیب ضدسرطان بوده که جهت درمان سرطان تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما (سرطان خون) وکاپوسی سارکومای (نوعی سرطان بافت نرم) برای نخستین بار در خاورمیانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده و در حال حاضر در مراکز درمان سرطان کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.