×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کتاب “مرجع گیاهان دارویی” منتشر شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر سیداحمد امامی در خصوص کتاب مرجع گیاهان دارویی عنوان کرد: این کتاب در پاسخ به احساس نیازی که نسبت به گیاهان دارویی و معرفی خواص هر گونه در پزشکان وجود داشت منتشر شد.

 عضو هیات علمی گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به معرفی ۷۰۰ گونه گیاهی در کتاب گیاهان مرجع دارویی خاطرنشان کرد: علاوه بر نام‌های علمی، انگلیسی و فارسی گیاه، رویشگاه‌های آن در ایران و جهان، شرح خصوصیات مورفولوژیک، ترکیبات موجود، اثرات درمانی، موارد مصرف رایج، موارد مصرف در طب هومیوپاتی، موارد مصرف در مکاتب طبی چین و هند ونیز موارد مصرف در طب سنتی اسلام و ایران، عوارض جانبی، کارآزمایی بالینی و منع مصرف هر کدام از گیاهان، تداخلات دارویی، میزان مصرف و… نیز از مطالبی است که در تک‌نگار هر گونه گیاهی در این کتاب، ذکر شده است.

 وی با اشاره به اقداماتی که در تدوین این کتاب صورت گرفته است، اظهار داشت: در ابتدای این کتاب تصاویری تمام رنگی از هرکدام از گیاهان دارویی آورده شده است. بخش اصلی کتاب که شامل هزار و ۷۰۰ صفحه مطلب است، دربردارنده تک‌نگارهای ۷۰۳ گیاه وهمچنین تعداد ۲۲ ویتامین مهم، املاح و دیگر مکمل‌های غذایی است.

 امامی افزود: آخرین بخش کتاب با حجمی حدود ۵۰۰ صفحه در بردارنده اصطلاح نامه، فهرست اسامی لاتین، انگلیسی، فارسی وعربی گیاهان مورد بحث در کتاب، واژه نامه‌های پزشکی فارسی- انگلیسی و نیز انگلیسی- فارسی و بالاخره نمایه‌های گوناگون شامل نمایه‌های اثرات درمانی، موارد مصرف رایج، موارد مصرف در طب هومیوپاتی، موارد مصرف در مکاتب طبی چین و هند، نمایه عوارض جانبی، نمایه تداخل‌های داروهای شیمیایی با گیاهان دارویی، نمایه داروهای ممنوع‌المصرف طی دوران بارداری و شیردهی است.

 امامی اضافه کرد: این کار با همکاری دکترشیرین فصیحی و نیز دکتر رامین ابریشمی، دکتر حسین خلیلی، دکترامیرمهدی طالب، دکتر امیرهوشنگ محمدپور و دکتر ایرج مهرگان سامان یافته است. جلد نخست این کتاب در سال ۸۹ و جلد دوم آن در سال گذشته منتشر شد.

 عضو هیات علمی گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «در کتاب مرجع گیاهان دارویی، علاوه بر ذکر موارد مصرف رایج هر گیاه، موارد مصرف آن در طب هومیوپاتی ونیز مکاتب طب سنتی چین و هند و طب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است» تصریح کرد: با توجه به آنکه این دو کشور بیشترین جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و مسلمانان نیز بیش از یک میلیارد نفر هستند، به نظر می‌رسد در کتاب حاضر موارد مصرف گیاهان دارویی در بخش اعظم کره زمین لحاظ شده است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه «در نظام داروهای گیاهی هرج و مرج زیادی در کشور وجود دارد» اظهار کرد: تدوین این کتاب می‌تواند تا حدی به این مساله نظم داده و آن را انسجام بخشد. یکی از گلایه‌های پزشکان، فقدان مرجعی مناسب در این زمینه بود که این کتاب می‌تواند مرجع مناسبی در این مورد باشد.

  1. جواد حقیقی

    سلام-لطفا بفرمایید روش ومحل خرید کتاب مرجع گیاهان دارویی کجاست؟

  2. مهاجرت

    سایتتون خیلی عالیه ۳۰ دقیقه ای هست تو سایتتونم خسته نباشید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.