×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۲۰ درصدی تولید گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، بیش از ۲۵ درصد از گیاهان دارویی کشور در آذربایجان شرقی حاصل می‌آید و از ۹۰ گونه گیاه دارویی مورد استفاده در ۵۳ گونه آن در این استان موجود است.

آذربایجان شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان در سطح کشور محسوب می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۴۸۸٫۷ هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، افزود: هر شهرستان و منطقه ای در استان برای گیاه دارویی بخصوصی مستعد است. وی با معرفی شهرستان های برتر در تولید گیاهان دارویی تشریح کرد: اُسکو، تبریز، شبستر، مراغه، مرند و بستان آباد بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: توسعه صنعت گیاهان دارویی کشور، به سرعت عمل، آینده‌نگری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجرایی قوی نیاز دارد.

ایرانی فام از اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی گفت و تاکید کرد: با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی گیاهان دارویی، این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جایگاهی شایسته و درخور توجه داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه می‌تواند سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش پزشکان و مردم از راهکارهای توسعه این صنعت در کشورهای مختلف بوده ولی در کشورمان کمتر به این موضوع توجه شده است.

سعداله اسکندری ضمن بازگو نمودن راهکارهایی برای دلگرمی زارعان افزود: خرید تضمینی و اطمینان خاطر از خرید محصول تولیدی دلگرمی زارعان استان را برای تولید گیاهان دارویی به همراه دارد.

وی در خصوص شکل اصلی تولیدکنندگان گیاهان دارویی گفت: خرید با قیمت پایین از سوی مراکز تولید کننده داروهای گیاهی مشکل اصلی تولیدگنندگان گیاهان دارویی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در زراعت گیاهان دارویی و به طور کلی در تمامی زراعت ها اهمیت به بهسازی کانال های فرعی و بسترسازی از طریق یارانه ها به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب نقشی اساسی خواهد داشت.

اسکندری تاکید کرد: قیمت خرید گیاهان دارویی شاید از هزینه های تولید نیز کمتر باشد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اذعان داشت: افزایش ۲۰ درصدی گیاهان دارویی با مدیریتی جهادی دور از انتظار نخواهد بود.

اصغر نقشی افزود: این افزایش تولید را می توانیم با افزایش ۲۵ درصدی سطح زیرکشت گیاهان دارویی مرتبط بدانیم.

وی با اشاره به عمده ترین گیاهان دارویی تولیدی در آذربایجان شرقی تشریح کرد: شاهسپران، گزنه، کدوی تخم کاغذی، نعناع فلفلی و زیره سبز عمده ترین گیاهان دارویی تولیدی در آذربایجان شرقی محسوب می شوند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به میزان تولید گیاهان دارویی در سال گذشته یادآور شد: کارشناسان تولید ۴۷۳۵ تن گیاه دارویی را در استان برآورد نموده اند.

نقشی تاکید کرد: برطرف شدن بی ثباتی در بازار و اجرا کردن راهکارهایی نظیر خرید تضمینی و افزایش قیمت خرید دلگرمی تولیدکنندگان برای تولید گیاهان دارویی را در پی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ممانعت از عرضه خام و فلّه ای گیاهان دارویی، گسترش و نهادینه شدن فرهنگ فرآوری و بسته بندی این محصولات خواهد توانست جایگاه این تولیدات ارزشمند را در بازارهای مصرف داخلی و منطقه ای از افزایش قابل توجهی برخوردار کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.