×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت سالانه ۲۷۰۰ تن گیاه دارویی از مراتع استان اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایلنا، رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در جمع کار‌شناسان بهره برداری شهرستان‌های استان اصفهان گفت: سیاست‌ها و راهبرد‌های حفاظت، احیاء، بهره برداری و صادرات گیاهان دارویی، صنعتی (محصولات فرعی جنگل ومرتع) ازجانب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابلاغ شده است و بر این اساس، راهبرد اصلی سازمان، حفاظت از رویشگاه‌ها و درکنارآن مدیریت بهره برداری با مشارکت جوامع محلی و تشکل‌ها و تعاونی‌های منابع طبیعی است.

آبتین میرطالبی افزود: هر گونه بهره برداری از گیاهان دارویی، صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی نیازمند اخذ مجوز و صدور پروانه حمل از سازمان متبوع و ادارات کل است و برداشت و حمل این محصولات بدون اجازه ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها، تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: در استان اصفهان ۱۱۸ فقره طرح بهره برداری محصولات فرعی در سطح ۸۷۸۶۰۰ هکتار تهیه شده است و هر سال در حدود ۲۷۰۰ تن محصول فرعی از ۴۵ گونه گیاه دارویی به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال برداشت می‌شود. عمده‌ترین محصولات فرعی گیاهان دارویی برداشت شده استان شامل انواع کتیرا، برگ کلوس (کرفس کوهی) آنغوزه و همچنین محصولاتی از جمله موسیر، آویشن، زیره سیاه، تره کوهی و سماق است.

گفتنی است در سال گذشته در قالب ۲۱۵ فقره قرارداد بهره برداری در سطح ۴۵۷۰۰ هکتار بیش از ۵۵ تن انواع محصولات فرعی برداشت شده که از این محل در آمد بهر برداران بیش از ۸۰ میلیارد ریال بوده است. پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز تولید محصولات فرعی جنگل و مرتع همانند سال گذشته ادامه داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.