×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 بنفشه معطر Viola odorata

بنفشه معطر Viola odorata

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، عزیزالله خیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گل بنفشه چندین نوع است که غالباً به ‌عنوان یک گیاه زینتی در باغچه کاشته می‌شود و تنها از چند نوع آن استفاده دارویی می‌شود که مهم‏ترین آن بنفشه ایرانی است. 
 
وی ادامه داد: بنفشه بهترین سهل صفرا است، مخصوصاً موقعی که مقدار زیادی صفرا در روده و معده جمع شده‎ است. مسکن عطش است، فشارخون را پایین می‎آورد و تب‎های شدید را برطرف می‎کند. 
 
وی افزود: گل بنفشه خواب‎آور و محلل ورم‎ها است و برای سردرد، سرفه و سختی سینه توصیه می‎شود. 
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: روغن بنفشه سرد و خواب‎آور بوده و برای برطرف کردن خشکی بینی و درمان سرفه و جلوگیری از ریزش مو و نرم‌کردن پی و مفاصل و نگهداری ناخن به کار می‌رود. 
 
وی در خصوص چگونگی تهیه روغن بنفشه، ادامه داد: برای تهیه روغن بنفشه ۱۵۰ گرم بنفشه را در یک لیتر روغن کنجد بخیسانید و پس از چند روز صاف کنید و مجدداً گل بنفشه اضافه کنید و این کار را آن قدر ادامه دهید که روغن از بوی بنفشه اشباع شود. 
 
خیری افزود: گل بنفشه دارای عطری مخصوص است، دم‌کرده گل آن برای درمان سرماخوردگی، درد گلو مفید است. 
 
وی افزود: برگ این گل دارای اثر نرم‌کننده بوده وقتی آن را با روغن مخلوط کرده و بر پوست بماند آن را نرم و لطیف کرده و جوش‏‌ها را از بین می‌برد. 

نکته مهمی که باید در رابطه با خرید گل بنفشه رعایت کرد این است که در عطاریها گیاهی به نام “پنیرک” یا “ختمی خبازی” نیز با نام گل بنفشه (به دلیل دارا بودن گلهایی به رنگ بنفش) به فروش می رسد که می بایست دقت نمود بجای گل بنفشه خریداری نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.