×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیاء گیاهان دارویی در معرض انقراض

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، با امدن بهار و زنده شدن طبیعت فصل برداشت گیاهان کوهی هم فرا رسیده است.

در چهارمحال و بختیاری به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی هزار و ۲۰۰ گونه گیاه خوراکی و دارویی نادر می روید.

کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می گویند: در این میان ۵۰ گونه گیاهی در معرض خطر است و در چند سال آینده از بین خواهند رفت.

یکی از این گیاهان در معرض انقراض کرفس کوهی با نام محلی کلوس است که

بیشترین پراکنش این گیاه در ارتفاعات دو تا سه هزار متری استان است.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری می گوید کرفس کوهی یکی از گونه های کمیاب، بی نظیر، خوشبو و برجسته در این استان است که هر ساله با آغاز فصل بهار و آب شدن برف ها در ارتفاعات صعب العبور سر از خاک بیرون می آورد و رویش آن تا اواسط خرداد ادامه دارد.

اقای محمدی افزود: این گیاه دارویی به دلیل نوع بهره برداری، برداشت بی رویه و ریشه کنی در خطر انقراض است.

مدیر کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: طرح بهره برداری از گیاه خوراکی و دارویی کرفس در هزار هکتار از مناطق بیرگان شهرستان کوهرنگ آغاز شده و تاکنون حدود یکصد و ۴۰ هکتار از این مناطق احیا شده است.

آقای عبداللهی به مشارکت جوامع محلی در این طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح مجوز برداشت از این گیاه به ازای احیای ۱۰۰ هکتار به بهره برداران داده می شود.

وی گفت: حفظ و توسعه گونه های در خطر انقراض و بهره برداری درست از سطح مراتع مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

یکی از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی هم می گوید: برداشت غیر اصولی کرفس کوهی برای مصارف خوراکی و اقتصادی در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان، این گیاه را در معرض نابودی قرار داده است.

آقای خاکپور افزود: علی رغم اینکه این گیاه در استان های کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، فارس و لرستان هم رویش دارد اما چندان مورد توجه مردم قرار نگرفته است. وی گفت: با مدیریت صحیح و بهره برداری از این گیاه به عنوان ذخیرگاه ژنی می توان به شکل پایدار از آن استفاده کرد.

خاکپور افزود: رویشگاه اصلی این گیاه در ارتفاعات موگویی، چین، قارون و مرز لردگان به یاسوج دیده می شود به گفته وی به دلیل بهره برداری غیر اصولی و ریشه کنی ، رویش این گیاه در دشت ها منقرض شده است.رئیس اداره منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می گوید: قیمت بالای این گیاه موجب شده برداشت های غیر مجاز توسط قاچاقچیان و سوء استفاده گران به یک معضل تبدیل شود.

محمدی می گوید: سوءاستفاده کنندگان، هر کیلو از کرفس تازه را بطور میانگین ۵۰ ) هزار تومان در بازار به فروش می رسانند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: سالانه بین هفت تا ده هزار تن کرفس کوهی از قاچاقچیان و سو استفاده گران این گونه جمع آوری می شود.

سرهنگ اصلانی به بسته بودن جاده دهستان مو گویی اشاره کرد و گفت: با بازگشایی جاده بزنوی به چین از سمت استان لرستان و نبود نظارت در این جاده سو استفاده گران و قاچاقچیان برداشت غیرقانونی این گیاه را آغاز می کنند .

وی به نظارت روزانه دو تا سه گروه گشت در هر شهرستان اشاره کرد و گفت: قرقبانان محلی هم در این خصوص به یگان حفاظت کمک می کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می گوید: امسال حدود ۶۰۰ کیلوگرم بذر کرفس کوهی در بین مرتع داران ۹ (نه) شهرستان استان توزیع شد. آقای محمدی هدف از توزیع بذر کرفس را ارتقای سطح زیر کشت این گونه گیاهی، گسترش فرهنگ مشارکت در بین مرتع داران و حفاظت از خاک اعلام کرد. وی می گوید: یکی از راههای حفاظت از این گیاه کشت آن در باغ ها و رویشگاه هاست.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می گوید: گونه گیاهی کرفس به دلیل کم بودن فرصت تولید مثل و بذر و نابودی در قبل از تکمیل مراحل رشد در معرض خطر است. آقای عبدالهی با اشاره به جنبه‌های اقتصادی و تجاری‌سازی این گیاه می گوید: با فرآوری و تولید گیاهان دارویی می‌توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار را فراهم و چهارمحال بختیاری را به منطقه تولید گیاهان دارویی تبدیل کرد.

وی می گوید: مشارکت و همکاری منابع طبیعی، محیط زیست، جوامع محلی و سازمان های غیر دولتی و تشویق مردم و ارائه آموزش های لازم می توان این گونه خاص خوراکی و دارویی را ازخطرنابودی حفظ کرد.وی افزود : آموزش روستائیان و سپردن حفاظت از این عرصه های طبیعی به افراد محلی بعنوان قرقبان از مهمترین برنامه های این اداره برای حفظ و صیانت از این کونه گیاه نادر است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.