×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هشدار یک متخصص درباره آلودگیهای موجود در برخی گیاهان دارویی غیربهداشتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر فراز مجاب، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توصیه ما این است که مردم زمانی که بیمار می‌شوند به پزشک مراجعه کنند، حتما هم نیازی نیست که برای درمان اولیه به یک فوق تخصص بروند، پزشک عمومی نیز می تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد. از این رو از درمان خودسرانه جلوگیری کنند.

او با اشاره به عرضه داروهای گیاهی در عطاری ها ادامه داد: فروشگاه های عطاری در کشور فروشگاه‌هایی هستند که بر اساس قانون تنها وظیفه فروش و عرضه دارو را دارند و به هیچ وجه نمی‌توانند دارو تجویز کنند و وارد پروسه درمان شوند.

دکتر مجاب گفت: نباید اینگونه باشد که بیمار وارد عطاری شود، بیماری و ناراحتی خود را اعلام کند و مسوول عطاری نیز به او دارویی پیشنهاد کند، این روش درست نیست و می تواند عوارضی برای مصرف کننده داروی گیاهی داشته باشد.

او با بیان اینکه افراد در صورت مراجعه به عطاری ها حتما به تخصص مسوول عطاری دقت کنند، تاکید کرد: متاسفانه تعدادی از این عطاری‌ها هستند که فرآورده‌های گیاهی که مجاز هم به شمار نمی روند و حتی ممکن است وارداتی و قاچاق نیز باشند را عرضه کرده و مشتریان را به خرید این داروها تشویق کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: مشاهده شده در برخی از این فروشگاه‌های عطاری موادی آلوده به ترکیبات مختلف میکروبی، قارچی و یا سایر آلودگی‌های مضر به مشتریان عرضه می‌شود، از این رو افراد در خرید از این فروشگاه‌ها باید دقت کافی را داشته باشند.

به گفته دکتر مجاب، هنگام خرید این داروهای گیاهی، باید توجه شود که گیاه مورد نظر اصلی است، بهتر است مصرف کننده شخصا از این موضوع اطمینان پیدا کند چرا که برخی از این گیاهان واقعی نیستند، متاسفانه موارد تجویز اشتباه داروهای گیاهی به صورت مکرر رخ می دهد، این گیاهان می توانند سمی باشند یا با گیاهان سمی مخلوط شده باشند.

او ادامه داد: برخی از گزارش ها نیز حکایت از این دارد که تعدادی از افراد سودجو، مواد شیمایی را به گیاهان اضافه می کنند، استفاده از این مواد عوارض فراوانی دارد، سازمان بهداشت جهانی نیز بارها در این باره تذکر داده است.

این متخصص داروسازی، با تاکید بر اینکه مسوول بیماری ها، وزارت بهداشت است و افراد باید به گروه های پزشکی برای درمان مراجعه کنند، گفت: نباید فراموش شود که تمام داروهای موجود در داروخانه‌ها استاندارد است، داروهای شیمایی استانداردهای مشخصی دارند و مواد موثر آن نیز معلوم است، اما این موضوع درباره داروهای گیاهی مطابقت ندارد، چرا که مواد موثر آنها مشخص نیست.

بر اساس اعلام این متخصص داروسازی، داروهای گیاهی تاریخ انقضاء ندارند، از این رو باید در مصرف آنها دقت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موارد مسمومیت با داروهای گیاهی، کمتر گزارش می شود، توصیه کرد: افراد هنگام بیماری به پزشک بروند، اگر پزشک تشخیص داد که بیماریشان می تواند با داروهای گیاهی درمان شود، حتما این موضوع را پیگیری کنند، در حال حاضر بسیاری از پزشکان هستند که به درمان گیاهی علاقه مند هستند، از این رو توصیه می شود که افراد خودسرانه اقدام به تهیه داروهای گیاهی نکنند، در غیر این صورت حتما از عطاری‌های مطمئن خرید کنند.

دکتر مجاب با بیان اینکه فعالیت این عطاری ها زیر نظر سازمان غذا و دارو نیستند، گفت: سازمان غذا و دارو در حال تدوین دستورالعملی برای نظارت بر عطاری‌هاست، اما به طور کلی این فروشگاه‌ها یک صنف هستند و زیر نظر سندیکا و اتحادیه مخصوص به خود فعالیت می‌کنند، سازمان غذا و دارو نظارتی ندارد. با این حال اگر موردی از این عطاری‌ها مشاهده شد وزارت بهداشت به عنوان مجری درمان کشور نسبت به پیگیری موضوع اقدام می‌کند.

او نقش برنامه های آموزشی را در بالا بردن آگاهی مردم بسیار مهم دانست و گفت: برنامه هایی مانند دکتر سلام شبکه آموزش می‌تواند نسبت به خطرات استفاده از داروهای گیاهی به مردم اطلاع رسانی کند و از مسمومیت‌های احتمالی جلوگیری کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.