×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صابری: احتمالا بعضی عطاریها مواد مخدر می فروشند / اتحادیه عطاران: بر اساس احتمالات با آبروی یک صنف بازی نکنید

ناجا: بعضی عطاریها مواد مخدر می فروشند / بازار عطاری بازار مکاری شده است

محمدباقر صابری زفرقندی مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز درباره فروش مواد مخدر در عطاری‌ها هشدار داد و خواستار تشدید نظارت‌های صنف عطاری‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیروی انتظامی بر فعالیت عطاری‌ها شد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این پرسش که به تازگی عنوان شده است که در عطاری‌ها مواد مخدر از نوع تریاک به افراد عرضه می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه مدت‌هاست عطاری در بحث ارائه خدمات ترک اعتیاد ورود کرده اند و این احتمال هم وجود دارد که در برخی از عطاری‌ها داروهای مخدر از جمله متادون و حتی مواد مخدر عرضه شود.

وی با درخواست تشدید نظارت بر عملکرد عطاری‌ها عنوان کرد: در این مقوله تقاضا داریم صنف عطاری حتماً نظارت مبسوطی بر عملکرد عطاری‌ها داشته باشد و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز فعالیت عطاری‌ها را از نظر بهداشتی کنترل بیشتری کنند و در نهایت نیروی انتظامی نیز از نظر مباحث رسیدگی به عرضه مواد مخدر در عطاری‌ها بررسی‌های خود را تشدید کند.

صابری زفرقندی با بیان اینکه متاسفانه بازار دارویی به خصوص داروهای گیاهی و در مجموع بازار عطاری بازار مکاری شده است، بیان داشت: البته ناگفته نماند که نباید حوزه طب سنتی را با عطاری‌ها مقایسه و در نظر گرفت که این دو کاملأ با یکدیگر متفاوت است و ضمن احترام به خانواده طب سنتی باید عنوان کنم که علم طب سنتی براساس دانش مربوطه صورت می‌پذیرد ولی متاسفانه عطاری‌ها با ورود به حوزه درمان تداخلاتی ایجاد کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد با اجاره یک مغازه با عنوان عطاری برخلاف واقع در امور پزشکی دخالت کرده و توصیه و اقدام به تجویز در امور ترک اعتیاد می‌کنند و آن افراد معتاد نیز به جای اینکه بهبود یابند در چرخشی کاملأ معکوس وضعیت اعتیاد آنان بدتر نیز می‌شود.

رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان:  بیکار ننشسته ایم و با متخلفین برخورد می کنیم

 علیرضا رضایی قهرودی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به تکذیب فروش مواد مخدر در عطاری‌ها اظهار داشت: هرگونه فروش مواد ترک اعتیاد و داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است و به شدت با آنها برخورد می‌کنیم، اتحادیه عطاران به صورت مستمر بر مغازه‌های عطاری نظارت می‌کند به طوری که در همین ۷ ماهه سالجاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ اخطار و تذکر به فعالان این صنف که پروانه کسب نداشته‌اند ارائه شده است و در نهایت اگر این فعالان نتوانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند مغازه آنان پلمپ و تخلیه می‌شود.

وی افزود: مغازه‌های عطاری به هیچ عنوان حق ندارند مواد ترک اعتیاد و داروی گیاهی بفروشند و باید به عرضه گیاهان دارویی بپردازند، در حال حاضر نیز در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ مغازه عطاری در تهران فعالیت دارد و احتمال می‌رود که ۲۵ درصد آنان پروانه کسب نداشته باشند و ما نیز نظارت‌های خودمان را داریم ولی به هر حال بررسی تمام این مغازه‌ها زمان خاص خود را می‌برد.

رضایی قهرودی در پاسخ به این پرسش که بر اساس مشاهدات و گزارشات مشاهده می‌شود که بسیاری از مغازه‌های عطاری به فروش مواد ترک‌اعتیاد و داروهای گیاهی روی آورده‌اند، عنوان کرد: ما به شدت با این مغازه‌ها برخورد می‌کنیم و براساس شکایات و اطلاعات مردمی نیز به سراغ این مغازه‌ها رفته و در صورتی که پروانه کسب نداشته باشند یا اینکه دارویی گیاهی و مواد ترک اعتیاد بفروشند برخورد با آنان صورت می‌پذیرد البته یکی از مهمترین مشکلات ما نیز اجاره دادن مغازه‌های بدون پروانه کسب است که باید متولی این امر با ما همکاری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع که اینگونه مغازه‌ها را پلمپ می‌کنیم مشاهده می‌شود که صاحب مغازه‌ها که اکثرأ هم جوان هستند با گریه و زاری می‌خواهند که با آنان برخورد قضایی نشود و مواردی هم داشتیم که فرد با تهیه مجوز فعالیت و رعایت قوانین اتحادیه عطاران بار دیگر پلمپ مغازه اش باز و به کسب سالم خود پرداخته است. به هر حال در هر صنفی شاید متخلف وجود داشته باشد و مسئولان اتحادیه عطاران و سقط‌فروشان نیز بیکار ننشسته اند و حتماً با متخلفان این صنف برخورد می‌کنند.

رضایی قهرودی خاطرنشان کرد: اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان و عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده تهران از مردم تقاضا دارد که اطلاعات و گزارشات تخلفات صنف عطاری‌های که مواد ترک اعتیاد یا دارویی گیاهی می‌فروشند را به ما ارائه کنند و در این زمینه می‌توانند با شماره ۵۵۶۲۹۸۲۲ تماس حاصل کنند.

 جوابیه اتحادیه عطاران و سقط‌فروشان: جناب صابری! مجاز نیستید بر اساس حدس و احتمالات با آبروی یک صنف بازی کنید!

احتراما، به استحضار می‌رساند درباره انتشار خبری با عنوان عرضه مواد مخدر در عطاری‌ها عنوان می‌شود که متاسفانه در این خبر، از مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به عنوان منبع مصاحبه استفاده شده است. لذا از آنجایی که انتشار چنین اخباری در رسانه آن هم بدون ارائه اسناد معتبر و بدون اثبات قانونی و تنها با توجه به اظهارات، بدون تحقیق و غیرکارشناسی سبب می‌شود که بخش قابل توجهی از زحمتکشان و معتمدین جامعه را زیر سئوال برد، شایسته است نسبت به موضوعات عنوان شده، مدرکی نیز ارائه شود.

متاسفانه مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک مدیر مسئول مجاز نیستند که با حدس و گمان اقدام به زیر سئوال بردن یک جامعه صنفی کند، وقتی وی عنوان می‌کند که احتمال دارد در برخی از عطاری‌ها داروهای مخدر و متادون عرضه شود پس وی نسبت به حرفشان اطمینان ندارند و مدرکی مستند برای اظهاراتشان در دست نداشته و صرفاً حرفشان بی‌حیثیت کردن یک صنف در کشور است.

لذا شایسته است، تکذیبیه و بی‌اساس بودن ادعاهای این خبر را در صفحه مربوط انتشار داده شود و بخش قابل توجهی از شهروندان که سال‌ها با آبرو زندگی کرده و کسب و کار درست انجام داده‌اند و با این خبر مورد تهمت و اتهام قرار گرفته‌اند را مبرا نمایید.

میرفخرایی: پیشنهاد داده ایم به جای عطاری، داروخانه های گیاهی راه اندازی شود.

به گزارش تسنیم، چندی قبل جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی کشور در گفت‌گو با برخی رسانه‌ها با اعلام اینکه در حال حاضر ۴۷۰۰ عطاری به‌ صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند و متأسفانه در برخی از این عطاری‌ها تریاک قاچاق هم فروش می‌رود، اظهار داشت: تخلف فروش دارو در عطاری‌های در حال پیگیری و لازم به ذکر است فروش دارو در عطاری‌ها ممنوع است. در حال حاضر ماده تریاک بصورت قاچاق در عطاری‌ها عرضه می‌شود و سازمان غذا و دارو و سازمان نظارت بر داروخانه‌ها بازرسانی را برای پیگیری این تخلفات اعزام کرده و این بازرسان در حال پیگیری تخلفات اعضای این صنف هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی کشور بیان کرد: ما پیشنهادی به وزیر جدید بهداشت ارائه کرده‌ایم مبنی بر این‌که به جای عطاری‌ها، داروخانه‌های گیاهی تأسیس شود و مجوز تأسیس تنها برای فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی صادر می‌شود، هدف از تأسیس داروخانه‌های گیاهی تنها فرهنگسازی در راستای انحلال عطاری‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که با متخلفین به چه نحوی برخورد قضایی می‌شود، تشریح کرد: در رابطه با نحوه برخورد با تخلفات در عطاری‌ها، ارجاع پرونده تخلف به مرجع تخلفات پزشکی و در نهایت جریمه‌های نقدی و پلمپ محل کسب متخلفان است.

میرفخرایی تصریح کرد: مکمل‌هایی که برای کاهش و اضافه وزن در حال عرضه هستند نظارت و سخت گیری  برای آنان وجود ندارد و تنها موضوع مهم و در دست پیگیری همین فروش غیر مجاز دارو در عطاری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری در کشور به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند و ما برای قانون مند کردن و سازماندهی این تخلفات و برای صدور مدرک و پروانه مجاز کسب برای افراد واجده شرایط در حال رایزنی با دانشگاه علمی کاربردی هستیم و افرادی که مدرک مورد نظر را کسب کنند مجاز به تأسیس داروخانه‌های گیاهی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.