×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رتبه سوم تولید گیاهان دارویی کشور برای خراسان جنوبی

غلامرضا هادربادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار کرد: زیره سبز، نعناع، خاکشیر، آویشن، زیره سیاه و آلوئه ورا، کلپوره، به لیمو، مریم گلی و نعناع فلفلی از جمله گیاهان دارویی استان است که به صورت کشت مزرعه‌ای تولید می شود.

وی افزود: برخی گیاهان مانند زیره، آنغوزه، آویشن و مخلصه، وشاء، کاکتی، درمنه ترکی، سماق، شاه تره و بنه نیز از مراتع استان برداشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: حدود ۳ هزار و ۷۵۸ هکتار از مزارع خراسان جنوبی زیرکشت گیاهان دارویی است که با احتساب جمع آوری گیاهان دارویی از مراتع و عرصه های طبیعی این سطح به ۹ هزار و ۴۴۲ هکتار می رسد.

حجم تولیدات گیاهان دارویی ۱۰ درصد رشد داشته است

هادربادی بیان کرد: حجم تولیدات گیاهان دارویی در خراسان جنوبی امسال یک هزار و ۴۱۵ تن بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود: بشرویه با ۴ هزار هکتار، بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

صادرات ۶۰ درصد گیاهان دارویی خراسان جنوبی به استان های کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ارزش افزوده گیاهان دارویی تولید شده در استان را ۲ میلیارد و۸۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد تولیدات گیاهان دارویی خراسان جنوبی به ارزش یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون تومان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران صادر شده است.

هادربادی اظهار کرد: تولیدکنندگان گیاهان دارویی در استان سالانه بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان از تولید خام این گیاهان درآمد کسب می‌کنند.

وی تصریح کرد: ارائه نکات فنی کاشت، داشت و برداشت، ارائه تسهیلات لازم برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی، برگزاری دوره های آموزشی، فرهنگ سازی لازم برای مصرف گیاهان دارویی و ارائه نهاده های کشاورزی از جمله اقدامات این سازمان در ارتباط با افزایش تولید گیاهان دارویی است.

ارز آوری گیاهان دارویی نیازمند صنایع تبدیلی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نبود صنایع بزرگ تبدیلی و فرآوری در استان را مهمترین عامل در ارز آوری گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان و کشور، متأسفانه گیاهان دارویی تولیدی در خراسان جنوبی به صورت خام به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود درحالی که اگر در این استان و در کشور صنایع آن موجود باشد می توان سود کلانی را نصیب اقتصاد این استان و کشور کرد.

هادربادی اظهار کرد: کارگاه های صنعتی بیرجند و قاین تنها صنایع کوچک فرآوری گیاهان دارویی در استان است که حدود ۴۰۰ هزار لیتر عرقیات گیاهی در آن تولید می شود.

وی افزود: همچنین یک کارگاه سنتی تولید عرقیات گیاهی در شهر مود فعال است که سالانه ۵ هزار لیتر عرقیات در آن تولید می شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای کشت گیاهان گلخانه ای گیاهان دارویی از قبیل آلوئه ورا و به لیمو برنامه ریزی جامعی در خراسان جنوبی مطرح شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.