×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از افکارنیوز، امید رجبی- مجری طرح با بیان اینکه دو دسته از بیماران مبتلا به خشکی دهان هستند، گفت: یک دسته بیمارانی هستند که ترشحات غده بزاقی کم می‌شود و دسته دیگر افرادی هستند که در اثر بیماری چون سرطان و یا افرادی که رادیوتراپی سر و گردن می‌شوند و یا از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند دچار خشکی دهان می‌شوند.

وی با بیان اینکه این بیماران به دلیل کاهش فعالیت غده بزاقی مبتلا به خشکی دهان می‌شوند، اظهار داشت: خشکی دهان عوارضی را به همراه دارد ضمن آنکه زمینه یکسری از بیماری‌ها مانند زخم‌های دهانی، عدم احساس مزه غذاها، عفونت‌های دهانی و پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند.

رجبی ادامه داد: برای این منظور اقدام به تولید بزاق مصنوعی کردیم که ضمن آنکه دهان طراوت خود را داشته باشد، فرد بیمار به زندگی عادی برگردد.

مجری طرح با بیان اینکه در این زمینه روش‌ها و فرمول‌های زیادی برای تولید بزاق در دنیا وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این تحقیقات به دنبال فرمولی بودیم که علاوه بر آنکه حداقل هزینه را برای بیمار داشته باشد، بتوان به راحتی در کشور آن را بومی کرد از این رو به سمت گیاهان دارویی رفتیم.

وی یادآور شد: در انتخاب گیاهان دارویی سعی شد گیاهانی را استفاده کنیم که دارای پلیمر باشند و بتواند میزان زیادی رطوبت را در دهان نگه دارد و سطح مخاط دهان را مانند لایه‌ای پانسمان کند که با مطالعات زیادی که روی گیاهان انجام شد، در نهایت گیاه آلوئه‌ورا را پیشنهاد کردیم و بر اساس آن فرمول جدیدی برای تولید بزاق مصنوعی ارائه کردیم.

رجبی با بیان اینکه بزاق تولید شده به صورت اسپری در دهان بیمار پاشیده می‌شود، اضافه کرد: این بزاق حاوی پلیمرهایی است که روی مخاط دهان می‌چسبد و قادر است آب را در اطراف خود نگه دارند.

وی با تاکید بر اینکه بزاق تولید شده خاصیت ضد عفونی دارد، ادامه داد: از سوی دیگر طول ماندگاری زیاد است و به مدت طولانی قادر به مرطوب نگهداشتن دهان است.

رجبی افزود: این پلیمرها به همراه خود آب را نگه می دارند و دهان را مرطوب می کند. خاصیت ضدعفونی کننده داخل مایعات بافتی گیاهی وجود دارد.

به گفته وی در حال حاضر بزاق تهیه شده و در اختیار برخی از بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.