×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایبنا، کتاب‌های زیادی در بازار نشر وجود دارد که بر اساس خواص گیاهان گوناگون به درمان بیماری‌ها می‌پردازند، غذاهای گیاهی را معرفی می‌کنند یا رژیم‌های چاقی و لاغری ارایه می‌دهند. کتاب «دایرهالمعارف گیاه درمانی» که از مجموعه کتاب‌های «نسخه‌های شفابخش» انتشارات حافظ نوین است به شکلی متفاوت بیماری‌ها، نارسایی‌ها، حساسیت‌ها و ناراحتی‌های جسمی را عنوان و گیاهان موثر برای درمان آن را ذکر کرده است. 

نویسنده برای تالیف این نوشتار از ۴۱۰ منبع فارسی و عربی استفاده کرده است. کتاب «اسرار گیاهان دارویی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» حاصل دستاوردهای ۴۵ سال تجارب عملی نویسنده است.

این اثر در ساختاری نزدیک به کتاب‌های علمی و به شکل دایره‌المعارف‌ها در دو ستون یک صفحه نام بیماری‌ها را نوشته و توضیحاتی را درباره نحوه استفاده از گیاهان دارویی گوناگون برای درمان ذکر کرده است. 

به عنوان مثال درباره «عفونت ریه» درمان‌های گوناگونی نوشته شده است: «برای رفع عفونت ریه سیر بسیار مفید است/ علف هزار چشم را دم کنید و آب آن را بنوشید/ هر روز حدود ۶۰ گرم خرما را در یک لیتر آب بجوشانید و به مرور بنوشید/ هر روز حدود ۱۰ گرم آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب جوش دم‌کنید و به مرور بنوشید/ تخم شنبلیله را نرم بسایید بعد انجیر را نیز جداگانه بکوبید سپس آن دو را در هم ترکیب کنید و بخورید…» 

نویسنده در این کتاب برای درمان هر بیماری چندین نسخه تجویز و بیان کرده که بهتر است از یکی از آن‌ها استفاده شود و در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب از نسخه دیگر استفاده کنید. این اثر برای دسترسی آسان مخاطبان به نام بیماری و استفاده از داده‌های کتاب، علاوه بر نام‌های مصطلح و رایج، فهرستی برای نام تخصصی بیماری ذکر کرده است که در راهنمایی مخاطبان تاثیر به‌سزایی دارد.

از  مواردی که در کتاب «اسرار گیاهان دارویی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» به آن‌ پرداخته شده است، می‌توان به حفظ سلامت کبد، خشکی ریه، دستورات زمان بارداری، درد عضلات، دوبینی، دیابت، درمان اسهال، رفع سیاهی دندان، ریزش ناگهانی قسمتی از موها، امراض روحی، بیماری ارتفاع، اگزمای کودکان، افسردگی و اختلال در فکر، اشاره کرد. 

از نکات قابل توجه این کتاب ارایه تصاویر گیاهان درمانی و نام بومی و علمی آن‌ها در صفحات پایانی است که شناخت گیاهان دارویی را برای مخاطبان ساده‌تر می‌سازد. 

توضیحات کتاب به زبانی ساده و قابل استفاده عموم مخاطبان تنظیم شده‌اند. مولف از اطناب موضوعات و به‌کارگیری واژگان هم‌معنا خودداری کرده و در کمترین لغات مطالب اصلی و درمانی را شرح داده است. این کتاب تاحدی نکات مربوط با این حوزه را شرح می‌دهد که مخاطبان با آگاهی از مطالب و تسلط بر داده‌های آن می‌توانند پزشک گیاهی خود باشند و از بروز و شدت یافتن بسیاری از نارسایی‌ها پیشگیری کنند.

با آن‌که استفاده از گیاهان طبی عوارض بسیار اندکی در مقایسه با داروهای شیمیایی دارد، در میزان استفاده از گیاهان دارویی نیز باید دقت فراوانی صورت گیرد چرا که مصرف بیش از حد مجاز این داروها نیز مسمومیت‌ها یا مشکلاتی را پدید می‌آورد. 

نهمین چاپ کتاب «اسرار گیاهان دارویی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» را انتشارات حافظ نوین با شمارگان پنج هزار نسخه در هزار و ۸۰ صفحه به بهای ۳۰ هزار تومان در دست نشر دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.