×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطر انقراض شیرین بیان در چهار محال و بختیاری

مدیر اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری گفت : نسل این گونه داروئی به دلیل شیوه های نادرست جمع آوری ، برداشت بی رویه و چرای بیش از حد دام در معرض خطر قرار دارد.

شیرین بیان گیاهی خودرو از تیره پروانه آساها ، بومی جنوب اروپا و نواحی معتدل آسیاست. این گیاه دارای خواص دارویی فراوان است و نه تنها در صنایع داروسازی بلکه در صنایع شیرینی و شکلات سازی نیز کاربرد دارد. 

محمدی افزود : این گیاه به صورت وحشی و پراکنده در مراتع استان چهار محال و بختیاری رشد می کند .

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز با بیان اینکه ریشه گیاه شیرین بیان برای درمان بیماری های گوارشی و تولید کرم های آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد افزود : ریشه این گیاه بعد از جمع آوری به استان فارس ارسال می شود تا به عصاره پودر تبدیل شود.

دکتر رفیعیان گفت : عصاره پودری گیاه شیرین بیان به کشورهای مختلف اروپایی صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از مراکز عرضه کننده گیاهان دارویی در کشور تحت نظارت علمی قرار ندارد گفت وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشکی طرحی با عنوان نظارت بر مراکز عرضه گیاهان دارویی تهیه کرده است که با تصویب آن عطاری ها باید زیر نظر یک دکتر داروساز یا دکتر طب سنتی فعالیت کنند. 

دکتر رفیعیان با اشاره به اینکه عصاره شیرین بیان دارای مقادیر زیادی گلوکز ، ساکاروز ، آسپاراژین ، مواد آلبومیدی زرین اسانس است افزود : این گیاه در پزشکی ، داروسازی و صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعدد دارد .

برطرف کردن التهاب های دهان و دندان و رفع سردرد و میگرن از مهم ترین خواص شیرین بیان است.

این گیاه درمان کننده زخم های معده و اثنی عشر است و در درمان سرطان بسیار مفید است. شیرین بیان یک گیاه ضد ویروس است و می تواند مانع جدی برای فعالیت ویروس ها در بدن باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.