×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص درمانی گیاه دارویی آلوئه یا صبر زرد (آلوورا) Aloe vera

صبر زرد (آلوئه ورا)

اسم انگلیسی: Aloe

اسم علمی: Aloe vera

برگهای ضخیم، تیغدار و گوشتی آلوئه ورا که در مناطق گرم یا در مناطق سرد در محیط گلخانه پرورش می یابند، ژل خنک کننده ای تولید می کنند که درمان بسیار عالی برای انواع سوختگیهای جزئی و بریدگیهاست. از آنجا که در آمریکا بعنوان یکی از گیاهان مفید در کمکهای اولیه (برای سوختگی و جراحات) شناخته می شود، معمولا در اکثر خانه ها پرورش داده می شود.

کاربردهای درمانی

آلوئه ورا

آلوئه

قسمت مورد استفاده: برگ (ژل موجود در برگ)

اثرات مهم: ضدالتهاب، تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان مشکلات پوستی، درمان جراحات و سوختگی بافتها

سوختگیها و بریدگیهای پوستی: آلوئه ورا از چندین هزار سال قبل بعنوان یک گیاه دارویی شناخته شده و در حا حاضر نیز یکی از رایجترین گیاهان دارویی در اکثر نقاط دنیا می باشد. قدرت ترکیبی آلوئه ورا در تسکین التهابات همزمان با خاصیت بهبود دهندگی آن، باعث شده است که برای درمان مشکلات بافتهای آسیب دیده -چه ناشی از سوختگی و بریدگی و چه ناشی از التهاباتی مانند کبودی در اثر ضربه خوردن و … باشد- بعنوان یک داروی ایده آل مد نظر باشد.

ژل یا لوسیون آلوده ورا می تواند برای التهابات پوستی استفاده شود و یا به صورت موضعی در طیف گسترده ای از شرایط از جمله آکنه، درماتیت (التهاب پوستی در اثر تماس با برخی مواد و اشیاء نظیر مواد شوینده، بند ساعت و …)، تبخال، سوزش ناشی از بثورات پوستی، پسوریازیس (خارش همراه با قرمزی پوست)، سوختگی در اثر اشعه ها (بعنوان مثال پس از اشعه درمانی)، زونا و آفتاب سوختگی استفاده شود.

برای سوختگیهای خفیف، ابتدا محل سوختگی را به مدت ده دقیقه زیر آب شیر سرد بشویید سپس ژل آلوئه ورا را روی آب بمالید. بعنوان یک قانون در نظر داشته باشید که بهتر است آلوئه ورا بر روی زخمهای باز استفاده نشود.

آلوئه ورا نیز مانند دیگر گیاه معروف در درمان زخم (گوش خر: Symphytum officinale) به این معروف است که احتمال تشکیل اسکار (برآمدگی در محل زخم) را به حداقل می رساند. ترکیب آلوئه ورا با گوش خر برای درمان مشکلات عمیقتر مثل شکستگی ها و آسیبهای ورزشی نتیجه خوبی خواهد داشت.

مشکلات دهان و گلو: آلوئه ورا برای تمام مشکلاتی که در دهان ایجاد می شود، یک دهانشویه ی خوب است. ژل آلوئه را به آرامی بر روی زخم دهان یا دندانی که درد می کند بگذارید. برای درمان التهاب لثه و تقویت لثه های پشتی Receding gums، دهان و لثه ها را روزانه با ژل آلوئه ورا آب بکشید.

گاهی می توان ژل آلوئه ورا را با چای مریم گلی (Salvia officinalis) ترکیب کرده و یک محلول غرغره مناسب برای گلودرد و گرفتگی صدا مخصوصا در مواردی که بهبود بیماری به کندی انجام می گیرد درست کرد.

سایر کاربردها: بخشهای مختلف برگ لاتکسی را تولید میکنند که بصورت سنتی برای درمان زخم معده و اثی عشر به صورت مصرف داخلی (خوراکی) کاربرد دارد. برخی از آزمایشات بالینی که بر روی آلوئه ورا درحال گسترش هستند، نشان داده اند که آلوئه ورا بر سیستم ایمنی بدن نیز اثرات مثبتی داشته و لذا ممکن است در شرایطی مثل آسم و ایدز نیز بتوان از آن استفاده کرد. گونه های مختلف آلوئه ورا کاربردهای درمانی دارند و برخی از آنها نیز ممکن است اثرات سمی داشته باشند.

لذا هنگامی که ژل آلوئه ورا بصورت داخلی مورد مصرف قرار گیرد، کنترل کیفیت آن بسیار مهم خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود که در موارد مصرف داخلی آلوئه ورا، این کار تحت نظر و مشاروه پزشک انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.