×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر بر هم کنش سالیسیلیک اسید و تنش سرما بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در گیاه شیرین بیان

اثر بر هم کنش سالیسیلیک اسید و تنش سرما بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در گیاه شیرین بیان (.Glycyrrhiza glabra L)
 
سلطانی دلربا نرگس*,کرمیان رویا,رنجبر مسعود
 
* گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
 
 

مقدمه و هدف: جنس شیرین بیان (Glycyrrhiza) متعلق به تیره Fabaceae، دارای گیاهان علفی چند ساله با سه گونه در ایران است که در بین آن ها G. glabra L. بیشترین پراکنش را در سطح ایران دارد. عصاره ریشه آن در سراسر دنیا کاربرد وسیعی در پزشکی، صنایع غذایی، دخانیات و صنایع دیگر دارد. ترکیب اصلی این گونه شامل فلاونوئید ها و گلیسیریزین است.  Glabridin و Liquiritin  بخش عمده فلاونوئیدهای این عصاره را تشکیل می دهند که واجد فعالیت شبه استروژنی، آنتی اکسیدانی، آنتی هلیکو باکتر، آنتی نفریتیک و مهارکنندگی رادیکال های آزاد می باشند. در این تحقیق اثر برهم کنش سالیسیلیک اسید با تنش سرما بر فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند پراکسیداز ‏‏(‏PRX‏) و پلی فنل اکسیداز (‏‎(PPO‎‏ به روش اسپکتروفتومتری و بر اساس آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی ‏مورد مطالعه قرار گرفت.‏

روش تحقیق: جهت انجام آزمایش اعمال تیمارهای سرما و سالیسیلیک اسید (SA)، بذرها به مدت ۲۴ ساعت در غلظت های ۱۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ میکرومولار سالیسیلیک اسید نگهداری شدند. سپس بذرها به محیط کشت MS پایه انتقال یافتند. نمونه های شاهد تحت تاثیر SA قرار نگرفتند. پس از ۲ هفته دانه رست های حاصل جهت اعمال تنش سرما به مدت ۵، ۱۰ و ۲۰ ساعت در دمای ۴°C قرار داده شدند. تجزیه آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SAS نسخه ۸ انجام شد و مقایسه میانگین ویژگی ها با استفاده از آزمون دانکن در سطح احتمال ۵ درصد انجام شد.

نتایج و بحث: نتایج نشان داد که تنش سرما اثری بر فعالیت آنزیم PPO ندارد و SA فعالیت آن را کاهش می دهد. هم چنین با افزایش سطح تنش سرما فعالیت آنزیم PRX کاهش یافت و SA در این شرایط موجب کاهش فعالیت آنزیم شد. لذا ممکن است SA به طور مستقیم در حذف رادیکال های آزاد نقش داشته باشد و با پاکسازی آن ها، از افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی جلوگیری کند. بررسی اثرات تنش های محیطی بر فعالیت آنزیم های مهم در مسیرهای متابولیکی گیاه شیرین بیان، می تواند در راستای آگاهی از تغییرات کمی و کیفی ترکیبات دارویی این گیاه ارزشمند باشد.

توصیه کاربردی/صنعتی: با توجه به اهمیت دارویی گیاه شیرین بیان مطالعه اثر دیگر تنش های اکسیدتیو و القا کننده هایی مانند سالیسیلیک اسید در دستیابی به منبعی برای تولید سریع و افزایش ترکیبات ثانویه توصیه می گردد.
 
کلید واژه: پلی فنل اکسیداز، پراکسیداز، تنش سرما، سالیسیلیک اسید، شیرین بیان

 

لینک دانلود مستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

لینک دانلود کمکی

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.