×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی این هفته رونمایی می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدحسن ‌عصاره در نشست راهبردی گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام‌، اظهار کرد: برای رصد حرکت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها توجه به فعالیت‌های انجام گرفته در سطح استان‌ها ضروریست. 

وی با بیان اینکه در زمینه قابلیت گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و نهایتا طب ایرانی، به اندازه آموخته‌ها وارد کار نشده‌ایم و دیگران از ما پیشی گرفته‌اند، ادامه داد: خوشبختانه با نگاه نافذ مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته این حلقه‌های علمی و تجاری با تاسیس معاونت علمی و فناوری به هم گره خورد و به‌ گونه‌ای طراحی شد که به توسعه منجر شود و این حلقه‌ها در رفاه، خدمات، اشتغال، تغذیه و سلامت جامعه تجلی پیدا کند. 

دبیر توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی ادامه داد: سمینارها و کنفرانس‌های زیادی در مورد گیاهان دارویی از اول انقلاب تاکنون برگزار شده که شمار همایش‌های بین‌المللی و ملی انجام گرفته بیش از ۳۵ همایش است، علاوه بر اینکه تا کنون حدود ۲۵ هزار مقاله نیز ارائه شده است، بطور مثال در همایش اخیر در دانشگاه شهید بهشتی تنها تعداد مقالات پذیرفته شده بیش از هزار عنوان بود که نشان از گام‌های برداشته شده در پژوهش است. 

عصاره ادامه داد: از سال ۱۳۵۴ چیزی که به نام گیاهان دارویی صادر شده غارت منابع طبیعی کشور بوده است، این محصولات بدون مطالعه برداشت می‌شدند که خیلی از آنها دیگر در طبیعت وجود ندارند. 

وی با تاکید بر اینکه شاهد چاپ مقالات فراوانی هستیم که در زندگی و درآمدزایی، اقتصاد و اشتغالزایی ما تاثیری ندارند، خاطرنشان کرد: ایجاد ستادهای علم و فناوری در برخی حوزه‌هایی که به شدت عقب مانده بودیم، از برکات این معاونت است و مهمترین کارکرد این ستادها نیز افزایش تعاملات میان متولیان مختلف این عرصه بوده است. 

دبیر توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند اقلیمی بودن ایران را نعمتی بزرگ دانست و گفت: ایران از نظر تنوع گیاهی براساس آمار جهانی در رده چهارم قرار دارد. 

عصاره درباره خواص گیاهان مختلف گفت: هیچ گیاهی بدون خاصیت نیست که این از اکوسیستم متنوع و جالب آن سرچشمه می گیرد و می تواند در صنایع مختلف داروسازی، رنگ دهنده‌ها، آرایشی و بهداشتی، حشره کش‌ها، عطریجات و چاشنی جات استفاده شود و مراکز علمی هم اکنون اطلاعات اولیه را دسته بندی کرده‌اند و در آغاز راه قرار دارند. 

وی در خصوص کارهای انجام گرفته در ستاد گفت: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است که موتور آن در هر جای کشور روشن شده است و این امر مدیون هماهنگی‌های به وجود آمده است. 

عصاره اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های آموزش و سلامت سیما، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی برای تعامل بیشتر و تهیه نقشه راه را از مهمترین کارهای انجام شده در ستاد عنوان و تصریح کرد: در پایان سال ۱۳۸۴ نزدیک ۱۸۵ تا ۲۰۰ فرآورده ثبت شده دارویی داشتیم که هم اکنون به بیش از ۹۰۰ فرآورده رسیده است و نشان از تلاش این مجموعه دارد. 

دبیر توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: صنعت بیمه ۱۴۰ گیاه دارویی را تحت پوشش بیمه قرار داده است که منفعتش نصیب مردم می شود. 

وی توسعه شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر فعالیت‌های ستاد توسعه راهبردی گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: تمام بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی فراهم است و بهانه‌ای وجود ندارد، چون قانون آن در مجلس تصویب شده و دولت با معافیت شرکتهای دانش‌بنیان از مالیات و راه اندازی صندوق شکوفایی و نوآوری زمینه فعالیت در این عرصه را فراهم کرده است. 

عصاره با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان باید خود دارای بینش پژوهشی باشند و بتوانند خود را ثابت کنند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا آخر برنامه پنجم، پنج هزار شرکت دانش بنیان تاسیس شود. 

دبیر توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس دانشکده‌های طب سنتی را از دیگر خدمات این ستاد نام برد و گفت: تاکنون هفت دانشکده طب سنتی تخصصی تشکیل شده است که دانش‌آموختگان آن در کنار دیدن تخصص پزشکی در این زمینه نیز پس از کسب تخصص می‌توانند در خدمت سلامت جامعه قرار گیرند و ضرورت دارد تمام دانشگاههای علوم پزشکی به این سمت و سو حرکت کنند. 

وی ادامه داد: بعد از تلاش سه چهار ساله سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی با تلاش همه دست‌اندرکاران و کسانی که به نحوی در گیاهان دارویی و طب سنتی دست دارند،‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و در صورت امضای آن توسط رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی بالادستی برای این امر ایجاد خواهد شد و بند بند آن دارای قانون خواهد شد. 

در ابتدای این نشست مهری پور، رییس جهاد دانشگاهی استان ایلام نیز گزارشی از کارهای انجام گرفته در زمینه گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی واحد استان ارائه کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.