×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
گیاهان دارویی در مازندران باعث رونق اشتغال می‌شوند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، تاکنون حداقل ۸۰ نوع گیاه دارویی در دامنه‌های زیبای بخش کوهستانی بهشهر شناسایی شد و ۱۵ نوع از این طلا‌های سبز، اکنون با همت یکی از کارآفرینان خوش ذوق، تبدیل به مواد اولیه‌ای می‌شوند که چرخ‌های صنعت، اشتغال و اقتصاد کشور را فعال‌تر می‌کنند.

سید عبد‌العلی هاشمی یکی از پیمانکاران وزارت نیرو است، روستای«لَمرد» از بخش یانه‌سر دهستان «عشرستاق» او را به یاد دوران کودکی و اجدادش می‌اندازد، همان‌جایی که روزگاری از طبیعت زیبایش بهره می‌برد بی‌آنکه تصمیمی برایشان داشته باشد اما امروز او یکی از کارآفرینانی است که با دانش و تخصص و علاقه و پشتکار، از همان طبیعت زیبا در راه اشتغال‌آفرینی و اقتصاد استفاده می‌کند.

آن‌طور که خود می‌گوید؛ در گام نخست به کاشت گل محمدی در زمینی به مساحت ۵ هکتار و کاشت گل گاوزبان در وسعت ۶ هکتار اقدام کرده است.

امسال سال اول برداشت محصول گل محمدی است، از میزان برداشتی که تاکنون داشته آماری نداد و فقط به همین سخن که از هر دو محصول رضایت دارم اکتفا کرد و توضیح داد که در سال نخست، از آنچه کاشته‌ای می‌توانی ۱۰ درصد محصول بگیری، سال دوم ۳۰ درصد و سال سوم ۱۰۰ درصد؛ بنابراین باید نتیجه را دو سال بعد دید.

این کارآفرین از طرح توسعه‌ای مزرعه گل محمدی خود تا ۱۰ هکتار در سال جاری و ۱۰۰ هکتار تا دو سال آینده گفت و اینکه می‌خواهد با تولید نهال و فروش آنها، این کشتِ جایگزین را در بخش یانه‌سر بهشهر ترویج دهد.

هاشمی همچنین از گرفتن مجوزهای اولیه به‌ منظور ساخت کارخانه صنایع تبدیلی گل و گیاه در روستای «لمرد»گفت و اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید زمین و سالن هزینه کرده است.

فعالیت‌های این کارآفرین به همین جا ختم نمی‌شود، او علاوه بر کاشت و پرورش گل گاوزبان و گل محمدی، با کمک کارشناسان کشاورزی و تجربیات فردی، در مجموع ۱۵ نوع گیاه دارویی پرمصرف طبی و خوراکی را به‌منظور تبدیل به اسانس، گلاب‌گیری و خشک‌کرده گیاه در دامنه‌های زیبای یانه‌سر شناسایی کرده و پیگیر راه‌اندازی کارخانه است.

 

بنفشه، گزنه، مریم‌گلی، برگ درخت گردو، برگ درخت کندس و سرخ ولیک از جمله گیاهانی هستند که اسانس، گلاب یا خشک‌کرده آنها بازار فروش خوبی دارند.

نعناع فلفلی هم در لیست این گیاهان قرار دارد که فعلاً توسط عبدالعلی هاشمی در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع پرورش داده می‌شود و بخش زیادی از آن هم طبق تقاضا به استان همسایه یعنی سمنان ارسال می‌شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه برداشت گل محمدی در سال نخست مقرون به صرفه نیست و باید نتیجه‌اش را در سال سوم ببینیم، گفت: امسال، مقداری از محصول گل محمدی را برای اندازه‌گیری میزان اسانس و مشخص شدن استاندارد به کاشان می‌بریم و آن هنگام با انگیزه بیشتری برای افزایش سطح زیرکشت اقدام خواهیم کرد.

این کارآفرین از صرفه اقتصادی محصول گل محمدی گفت و اینکه از هر هکتار آن سه تن گلبرگ، یک کیلو اسانس و ۶ تن گلاب درجه یک برداشت می‌شود.

او همچنین از سود این محصول در هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان و ارزش هر کیلوگرم اسانس آن به قیمت ۲۰ میلیون تومان گفت.

سید عبد‌العلی هاشمی هدف بزرگ کار خود را استفاده از مواهب طبیعی و خدادادی در راه اشتغال‌آفرینی مثبت و کمک به وضع معیشت و اقتصاد خانواده‌ها عنوان و اظهار امیدواری کرد؛ مردم بخش یانه‌سر بهشهر علاقه‌مند به کاشت و پرورش و برداشت گیاهان دارویی به‌عنوان کشت جایگزین و مقرون به صرفه شوند و جوانانی که به‌دلیل بیکاری از روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند دوباره به روستا بازگردند از طرفی کار در این بخش به‌صورت مقطعی است و جوانان می‌توانند در کنار آن به دامداری و باغداری و امرار معاش هم بپردازند. 

اما حرف اصلی هاشمی در اینجاست که با وجود ایجاد این همه فرصت‌های طلایی و مقرون به‌صرفه، و آورده شخصی، در کنار استقبال خوبِ مسئولان حمایت خوبی از سوی آنها نمی‌شود.

این کارآفرین بخش کشاورزی از خرید ۳۰۰ متر سالن و ۳ هزار مترمربع زمین در کنار آن برای استقرار دستگاه‌های صنایع تبدیلی گفت و اینکه در این مرحله نیاز به حمایت مسئولان دارد.

هاشمی آنقدر به کارش اعتماد و علاقه دارد که می‌گوید؛ حتی اگر در این کار متضرر شوم باز هم ادامه می‌دهم.

او نام کارخانه خود را «کشت و صنعت ونوشه هزارجریب» معرفی کرد و در این قسمت از ابوالقاسم سلیمانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بهشهر به‌دلیل راهنمایی‌ها و کمک به راه‌اندازی شرکت تعاونی «کشت و صنعت ونوشه هزارجریب» قدردانی کرد.

هاشمی همچنین زحمات غلامرضا قنبری مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهشهر را از یاد نبرد و خواست تا تشکری هم از زحمات ایشان داشته باشیم.

این کارآفرین بخش کشاورزی در پایان گفت: با راه‌اندازی صنایع تبدیلی که به‌زودی اتفاق می‌افتد؛ حداقل یک‌هزار و ۸۰۰ نفرروز برای کشت و برداشت گیاهان دارویی و ۳۰ نفر هم به‌طور مستقیم در کارخانه و در سه بخش گلاب‌گیری، خشک‌کردن و اسانس‌گیری، مشغول کار می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.