×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاه استویا در شهرستان فلاورجان کشت شد

مسوول زراعت جهاد کشاورزی فلاورجان در مصاحبه با ایرنا گفت: کشت آزمایشی گیاه استویا در این شهرستان با هدف تولید شیرین‌کننده‌های بیشتر و حل مشکل تک‌محصولی بودن کشاورزی بسیاری از مناطق ایران نیز آغاز شده است.

ابوالفضل رضوی افزود: این گیاه برخلاف شکرهای شیمیایی تولید شده که بیشتر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت سوء برای سلامت انسان دارد، نه تنها یک ماده کاملا طبیعی و مفید به لحاظ عاری بودن از انرژی و کالری است بلکه به جهت تاثیر مثبت بر افزایش طعم و بهتر کردن مزه غذا شناخته شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت جامعه سالم، استویا می تواندجایگزین مناسبی برای تامین شیرین کننده ها باشد.

رضوی گفت: در کشور ما بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت،معدن و تجارت مقرر شده است تا ۳۰ درصد از سرانه شکر کشور با استویا جایگزین شود.

تولید کننده این گیاه در مصاحبه با ایرنا گفت: ˈاستویاˈ (STEVIA)گیاهی بومی کشور پاراگوئه است و در مناطق گرمسیر رشد می کند.

محمد بهبهانی افزود: برگ خشک این گیاه ۳۰ برابر شیرین‌تر از شکری است که در منازل استفاده می کنیم و شکری که از این گیاه استخراج می شود ۳۰۰ برابر شیرین تر از قند است.

وی گفت: استویا در حال حاضر به عنوان شیرین کننده شناخته شده و آن را در نوشیدنی ها، شیرینی ، شکلات ها، مربا، آدامس، سس ها، کچاپ و ماست می توان استفاده کرد.

این کار آفرین نمونه استان اصفهان در رابطه با روش تولید این محصول گفت: این گیاه در محیط آزمایشگاهی توسط کارشناسان با استفاده از تکنیک کشت بافت تکثیر و گیاهچه تولید می شود سپس گیاهچه به فضای کنترل شده ای با شرایط نزدیک به شرایط عادی منتقل شده و بعد از دو تا سه هفته آماده تحویل به کشاورزان خواهد شد.

وی گفت: شمال کشور شرایط پرورش گیاه استویا در فضای آزاد را داراست ولی در استان اصفهان فقط در گلخانه می توان این گیاه را پرورش داد.

بهبهانی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از پنج هزار گیاهچه استویا در شهرستان فلاورجان تولید شده است و به استان های هدف که عمدتا شمال کشور است ارسال می شود.

شهرستان فلاورجان با ۲۴۹ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

برچسب ها :
  1. alireza

    سلام.از کجا میتونم بذر و نشا استویا رو تهیه کنم؟ در استان گیلان زندگی میکنم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.