×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثرات ضد‌میکروبی برخی از دود‌های طبی، طب سنتی ایران

مقاله : اثرات ضد‌میکروبی برخی از دود‌های طبی، طب سنتی ایران

 

فرزانه خسرویان‌دهکردی، حسین جمالی‌فر، غلامرضا امین، احمدرضا شاهوردی، محمد‌مهدی احمدیان‌عطاری، رضا مساعد رونکیانی، ابوالفضل عرب‌احمدی، طاهره ابراهیم‌پور‌دهکردی، حمیدرضا منصف‌اصفهانی* ۱

۱تهران، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، monsefes@tums.ac.ir

چکیده:

مقدمه: علم امروزه تلاش می‌کند تا عوامل بیماریزا در اماکن عمومی و مراکز بهداشتی را از بین ببرد. استفاده از دود‌های طبی در طب سنتی ایران در بهبود کیفیت هوای محیط رواج داشته است.

هدف: هدف این مطالعه، ارزیابی فعالیت آنتی‌باکتریال دود گیاهان کندر، میخک، صندل و اذخر در مقابل طیف متفاوتی از میکروب‌ها بود.

روش بررسی: دود گیاهان صندل (Santalum album)، اذخر (Cymbopogon schoenanthus)، کندر (Boswellia sacra) و میخک (Syzygium aromaticum) در مقابل باکتری‌هایEscherichia coli ، Staphylococcus aureus، Bacillus subtilis و قارچ Candida albicans بررسی شد و قدرت ضد‌میکروبی آنها ارزیابی شد.

نتایج: گیاه صندل توانست، قارچ C. albicans را در زمان ۷ دقیقه و باکتریB. subtilis  را، در ۹ دقیقه و دو باکتری E. coli و S. aureus را در زمان ۱۰ دقیقه مانع رشد کامل آنها شود. گیاه اذخر مانع رشد قارچ در زمان ۷ دقیقه، باسیل در ۱۱ دقیقه و دو باکتری گرم مثبت و منفی در زمان ۹ دقیقه شد. از بررسی دود گیاهان کندر و میخک نتایج قابل توجی به دست نیامد. آنچه قابل توجه بود، با مخلوط کردن دو گیاه صندل و اذخر به نسبت یک به یک اثرات ضد‌میکروبی دود این دو گیاه تقویت شد.

نتیجه‌گیری: میکروب‌ها و قارچ مورد مطالعه حساسیت بالایی نسبت به دود دو گیاه صندل و اذخر نشان دادند و امکان کاربرد صنعتی از این دود را فراهم نمود. لزوم انجام تحقیقات وسیع‌تر در مورد مواد مؤثره دود این گیاهان مطرح می‌شود.

 

برای دریافت مقاله روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.