×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمادگی جهاددانشگاهی اردبیل برای ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی و فندق

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در جلسه اتاق فکر بخش کشاورزی که روز شنبه ۲۶ اسفند با هدف بررسی مسائل و ارائه راهکارهای لازم برای مرتفع سازی چالش و دغدغه ها، در جهاددانشگاهی اردبیل تشکیل شد، گفت: این اتاق فکر با حضور اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان، صاحبنظران و محققان بخش کشاورزی و با هدف تولید فرآورده های فکری مناسب برای توسعه این حوزه تشکیل شده است.
اوچی اردبیلی خام فروشی و عدم بازاریابی مناسب را مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان عنوان و تصریح کرد: در صورت فرآوری و بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی، زمینه لازم برای بازاریابی و رونق صادرات آن فراهم می شود.
وی توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی را یکی از راه های نجات بخش کشاورزی استان خواند و افزود: شناسایی و تهیه بانک ژن این گیاهان می تواند کارگشای اصلی برای برنامه ریزی و ایجاد ساختارهای لازم برای تولید فرآورده های گیاهان دارویی و افزایش ارزش افزوده آن باشد.
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ اولین مطالعه علمی گیاهان دارویی در قالب طرح امکان کشت، تولید و ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی استان توسط این واحد انجام گرفت افزود: در حال حاضر، توسعه تولید و فرآوری گیاهان دارویی بومی و اندومیک استان، ایجاد کلکسیون فندق و ادامه تحقیقات لازم برای رسیدن به رقم برتر ، دو برنامه اصلی جهادانشگاهی اردبیل در حوزه کشاورزی است.
اوچی اردبیلی طرح اصلاح نژاد و تکثیر سریع درخت فندق را یکی از ماموریت های اصلی واحد اردبیل عنوان و اظهار کرد: در راستای این ماموریت، جهاددانشگاهی اردبیل طرح های تحقیقاتی را برای شناسایی و بررسی مورفولوژی، مولکولی و فیتوشیمیایی فندق های استان انجام داده است.

فندق

فندق

اوچی اردبیلی از آمادگی جهاددانشگاهی برای ایجاد کلکسیون فندق و دهکده گیاهان دارویی در استان اردبیل خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که تحقق موارد مذکور و ایجاد بانک ژن این محصولات نیاز به وجود شناسنامه کامل از گیاهان دارویی و فندق استان دارد به همین خاطر این واحد در صورت همکاری و همراهی مسئولان استان می تواند با بهره گیری از تجارب خود در رفع دغدغه مسئولان بویژه سازمان جهاد کشاورزی گام بردارد.
وی از برگزاری همایش «محصولات باغبانی استان اردبیل» توسط جهاددانشگاهی در سال آینده خبر داد.

در این جلسه جواد فرخی، مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل گفت: متاسفانه شاهدیم که اتاق فکر معمولا بعد از وقوع حادثه تشکیل می شود در حالی سعی داریم با سنت شکنی و قبل از وقوع حوادث ناگوار در بخش کشاورزی و زیان های احتمالی، راهکارهای لازم را با کمک اندیشه جمعی به متولیان امر ارائه کنیم.
جواد فرخی بر ضرورت شناسایی مشکلات بخش تولید و فرآوری محصولات کشاورزی استان تاکید و خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن دغدغه های این بخش، از تجربه های موفق تولیدکنندگان در اتاق فکر استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به ایجاد خلاقیت در بخش کشاورزی اضافه کرد: فعالیت تشکل های صنفی موثر، تضمین مناسب از تولید و فروش محصولات، تامین امنیت سرمایه و بیمه کشاورزان، ایجاد واحد های صنعتی و تولیدی، وجود مرکز علمی پژوهشی، تسهیل استفاده از تسهیلات بانکی و مکانیزه شدن از مهمترین دغدغه های موجود در بخش کشاورزی است.
مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان اردبیل یادآور شد: در جلسات اتاق فکر کشاورزی سعی خواهد شد این مباحث با حضور صاحبنظران بررسی و راهکار و مشاوره های لازم به متولیان امر ارائه شود.
در این جلسه عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، اشتغال را مشکل اصلی بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: باید با شناسایی مشکلات فارغ التحصیلان رشته کشاورزی، نسبت به توسعه بخش های تولیدی این حوزه اقدام شود تا فرصت های شغلی جدید در اختیار این قشر قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.