×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چهارمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ، امسال در تربت حیدریه

به گزارش شبکهخبری گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه تربت حیدریه و دبیر همایش در آیین آغاز به کار آن، هدف از برپایی این همایش را معرفی آخرین یافته های علمی در زمینه گیاهان دارویی، فرآوری آن و تاثیر این گیاهان در طب سنتی عنوان کرد.

علیرضا کرباسی محورهای همایش را تولید گیاهان دارویی، گیاهان در اکولوژی و اکوفیزیولوژی، گیاهان دارویی در صنعت و اقتصاد و نیز گیاهان دارویی در بیوتکنولوژی برشمرد.

وی گفت: ارتباط گیاهان دارویی با زیست شناسی، فارماکولوژی، سرمایه گذاری، اقتصاد و بازرگانی، طب سنتی، اقتصاد و بازاریابی، میکروبیولوژی، مهارت ها و اشتغال زایی، گردشگری و مبارزه با آفات، از دیگر محورهای این همایش است.

کرباسی در بخش دیگری با بیان اینکه طب سنتی بخش مهمی از میراث فرهنگی ما ایرانیان است، افزود: هر چند در حوزه فرآوری این بخش هنوز گام های مهمی برداشته نشده، اما اکنون نزدیک به ۴۰ درصد صنایع فرآوری داروهای گیاهی کشور در خراسان رضوی متمرکز شده اند.

دبیر علمی همایش نیز گفت: به منظور مردمی کردن همایش، از ۲۵ واحد عطاری و دست اندرکار گیاهان دارویی و طب سنتی در تربت حیدریه نیز برای شرکت در این همایش دعوت شده است.

ایمان یوسفی جوان افزود: این بدان خاطر است تا زمینه همکاری و تشریک مساعی بین جامعه دانشگاهی در رشته گیاهان دارویی با دست اندرکاران طب سنتی فراهم و از این روی محیط برای تبادل دانش و تجربیات استفاده بهینه شود.

وی اظهار کرد: از این رو در مقایسه با همایش پارسال که ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود، امسال تعداد مقالات رسیده ۵۰ عنوان است که از این تعداد ۲۰ مقاله پذیرفته شده است.

در این همایش همچنین از هشت جلد کتاب که توسط احمد احمدیان، پژوهشگر دانشگاه تربت حیدریه و برخی از همکاران وی در زمینه گیاهان دارویی تالیف شده است، رونمایی شد.

این کتاب ها با عناوین ‘زعفران در ادبیات کهن پارسی’، ‘تقویم زراعی زعفران’ ، ‘زعفران آفات، بیماری ها و علف های هرز’، ‘مدیریت تنش های محیطی در زعفران’، ‘زعفران و گیاهان دارویی مهم جهان’، ‘زعفران در احادیث و روایات اسلامی’، ‘کودهای جایگزین در کشاورزی’ و ‘کلزا، تولید، فناوری و فرآوری’ منتشر شده است.

در حاشیه این همایش یک روزه، نمایشگاهی از کتاب و داروهای گیاهی نیز برپا شده است.مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.