×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

طب گیاهی و درمان قاعدگی دردناک اولیه

نویسندگان

محبوبه فیروزی، طاهره زاهدی‌فرد۱
۱- کارشناسی ارشد، هیأت علمی گروه مامایی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران ، tahere.zahedifard@gmail.com

چکیده

مقدمه: دیسمنوره یکی از شایع‌ترین شکایات زنان می‌باشد، با توجه به اهمیت و شیوع آن و اثرات بر کیفیت زندگی زنان تحقیق در مورد آن ضروری است.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین جایگاه طب گیاهی در درمان دیسمنوره اولیه انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی ۱۱۷ خانم مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد انتخاب شدند. ابزار پژوهش، فرم پرسشنامه مشخصات فردی، اطلاعات قاعدگی‌ها در سه ماه متوالی، جدول چند بعدی گفتاری دیسمنوره بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های کای اسکوئرو آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج: یافته‌ها نشان می‌دهد که ۴/۲۱ درصد از افراد از داروهای گیاهی به تنهایی و ۴/۲۱ از ترکیب داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی در درمان درد قاعدگی استفاده می‌کرده‌اند. در کل ۱۱ نوع داروی گیاهی در درمان دیسمنوره استفاده می‌شد که داروهای گیاهی با بیشترین فراوانی به ترتیب عبارت بودند از: زیره، تخم شوید، هل باد، آویشن، نعنا. بر اساس نتایج آزمون کای اسکوئر تفاوت معناداری بین شدت درد قاعدگی و روش تسکین درد قاعدگی وجود دارد (۰۰۳/۰=P). نتایج آزمون کای اسکوئر، تفاوت معناداری را بین سن، شغل، تحصیلات، سن منارک با روش تسکین درد قاعدگی نشان نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که حدود ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه از داروهای گیاهی به عنوان درمان منفرد و یا مکمل داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند با توجه به کاربرد گسترده داروهای گیاهی در جامعه پژوهش، بررسی ایمنی مصرف و اثربخشی آنها و معرفی داروهای مؤثر و در دسترس جامعه پژوهش پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: طب مکمل، قاعدگی دردناک اولیه، گیاهان دارویی

http://jmp.ir/browse.php?a_id=1500&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.