×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فریب نخورید! داروهای گیاهی، درمان قطعی دیابت نیست

دکتر علیرضا مهدوی درباره درمان های غیر معمول و غیر طبیعی که گاه برای دیابت به کار گرفته می شود، در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: این درمان ها دسته بندی های مختلف دارد. یکسری درمان های سنتی هستند که از داروهای گیاهی استفاده می شود.

مدیر برنامه ملی دیابت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیابت به خصوص دیابت تیپ ۲ یک بیماری پیش رونده محسوب می شود اظهار داشت: کنترل قند خون برای کسانی که قند خونشان بالا است، با داروهای انسولین و تغییر شیوه زندگی از جمله ورزش و رژیم غذایی امکان پذیر است.

وی درباره برخی از تبلیغات در مورد جراحی برای درمان دیابت، تصریح کرد: گاهی اوقات در شرایط بسیار خاص برای کسانی که چاقی مفرط و BMI (توده چاقی بدنی) بالای۳۰ دارند و بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند، انجام جراحی می تواند کمک کننده باشد، ولی باعث بهبود و درمان قطعی دیابت نمی شود، بلکه تنها کمک می کند که بتوانند قند خون خود را کنترل کنند، اما بی نیاز از مصرف دارو نمی شوند.

معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه این جراحی ها برای عموم بیماران نه تنها توصیه نمی شود، بلکه بسیار ضرر هم دارد، عنوان کرد: این جراحی ها عوارض زیادی دارد و فقط گاهی به خاطر حفظ جان بیمارانی که چاقی مفرط و دیابت دارند به آنها توصیه می شود.

مهدوی درباره افرادی که به دانش پزشکی تسلط نداشته، ولی توصیه به درمان هایی می کنند که جنبه علمی ندارد افزود : مردم باید بدانند کسی که آشنایی با علم طب ندارد، طبیعتا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد . در درجه اول خود مردم باید از مراجعه به این افراد خودداری کنند و لازم است که با این افراد برخورد شود، چرا که کار آنها دخالت در کار پزشکان بوده و مجرم هستند.

وی با اشاره به اینکه پزشکان فعال در طب سنتی با مجوز وزارت بهداشت مشغول طبابت هستند اظهار داشت: اغلب این داروهای گیاهی تنها راه درمان دیابت نیست، بلکه شیوه زندگی را باید تغییر داد و اگر بیمار به پزشک خود اطمینان داشته باشد، باید با پزشک هماهنگ باشد و دستورات غذایی و ورزشی را رعایت کند. نه تنها این موضوع در طب مدرن توصیه می شود، بلکه در طب سنتی هم به آن تاکید شده است.

مدیر برنامه ملی دیابت وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر یک داروی گیاهی بتواند دیابت را کاملا درمان کند، در این دنیای پیشرفته امروز که همگان بسرعت از وجود آن مطلع می شوند، یک لحظه نیز کسی از آن غافل نمی شود و بسرعت در تمام جهان تولید و پخش می شود. بنابراین کسی نباید انتظار داشته باشد که بایک جوشانده یا عصاره، بیماری اش کاملا درمان شود .

مهدوی اظهار داشت: مطالعاتی مبنی بر اینکه برخی گیاهان دارویی بر کاهش قند خون موثر است انجام شده است، اما به این معنا نیست که گفته شود این دارو، درمان کامل بیماری است و دیگر بیمار، درمان خود را کنار بگذارد و یا تنها به این داروها اکتفا کند . طب نوین نشات گرفته از طب سنتی است و ادامه این راه است. بنابراین درمان های نوین این داروها را تکمیل می کند.

وی بهترین روش علمی برای درمان دیابت بخصوص در دیابت نوع دو را اصلاح شیوه زندگی دانست و افزود: تغییر شیوه زندگی ، به معنای افزایش تحرک و افزایش فعالیت بدنی منظم است. در مورد تغذیه نیز مصرف غذاهایی که کالری بالا ندارند و فیبر زیاد دارند توصیه می شود. در مورد دارو نیز درمان دارویی برای بیماران در مراحل ابتدایی لازم است و در مراحل پیشرفته نیز تزریق انسولین باید به آن اضافه شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: انسولین بهترین درمان برای دیابت است و از هر چیز دیگر برای بیماران دیابتی بی ضررتر و بی خطر تر است، چرا که هورمونی است که توسط دارو تزریق نمی شود. بنابراین بهترین درمان در مراحل پیشرفته، همان انسولین است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.