×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برنامه های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برای سال ۹۵

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در برنامه‌های سال ۹۵ خود قرار است در راستای اقدامات پیشین به بازنگری، اصلاح و روزآمد کردن قوانین، مقررات و استانداردهای موجود در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی بپردازد.

این ستاد همچنین در ارتقاء سطح تولید و تجاری سازی محصولات و اقلام فناورانه، تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و پیشران علم و فناوری، ارتقاء سطح هماهنگی‌های درون و بین سازمانی، انسجام‌بخشی و هم‌افزایی اهتمام خواهد ورزید. تعمیق و توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقاء و توسعه اشتغال، کارآفرینی و تجارت، تقویت رویکردهای زیست محیطی و مدیریت پایدار و اصولی منابع در فرایند برنامه‌ریزی نیز از جمله مواردی است که ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۹۵ به آن می‌پردازد.

همچنین از جمله برنامه‌های این ستاد در سال ۹۵ می‌توان به تقویت مکتب پزشکی ایرانی اسلامی طب سنتی بارویکرد بهره‌مندی از میراث مکتوب در نظام و ارتقاء و استقرار نظام پایش، نظارت، ارزشیابی و اثربخشی عملکرد نهادهای مرتبط با سند ملی اشاره کرد.

تقویت و توسعه قوانین، مقررات و استانداردها، بازنگری، اصلاح و روزآمدکردن از طریق کمک به تدوین و انتشار استانداردهای مواد مؤثره و اسانس گیاهان دارویی و معطر و نیز تهیه استاندارد برای تعدادی از گیاهان مهم تولیدی و کمک به تدوین استانداردهای آموزشی شغل و شایستگی و استانداردهای آموزشی الزامات سلامت  صورت‌پذیر خواهد بود.

افزایش سطح تولید و تجاری سازی محصولات و اقلام فناورانه

ارتقاء سطح تولید و تجاری سازی محصولات و اقلام فناورانه با اقداماتی چون حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید و تجاری‌سازی و صادرات، برگزاری فن بازارهای  تخصصی حوزه گیاهان دارویی، حمایت و تأمین منابع برای توسعه زیرساختهای فناوری جهت تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی دارای مجوز سازمان غذا و دارو و تعامل در تسهیل صدور مجوز، حمایت و بسترسازی از تولید داروهای دامپزشکی با منشأ گیاهی به‌منظور کنترل بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و آفت کش‌های طبیعی اجرایی می‌شود.

تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و پیشران علم و فناوری

از جمله اقداماتی که ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و پیشران علم و فناوری در نظر گرفته است، حمایت از شبکه‌سازی آزمایشگاهی در حوزه گیاهان دارویی، توسعه و تقویت کمی و کیفی شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، حمایت و تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع و آکرودیته از طریق شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری راهبردی و شبکه آزمایشگاهی گیاهان دارویی، بسترسازی مناسب در جهت افزایش تعداد مراکز رشد مستقر در شهرک‌های علمی وتحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری در زمینه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی هستند.

دیگر اقدامات در نظر گرفته شده را می‌توان برنامه حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، کمک به افزایش تعداد مؤسسات پژوهشی، پژوهشکده و پژوهشگاه توسط بخش خصوصی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، کمک به افزایش تعداد مؤسسات پژوهشی، پژوهشکده و پژوهشگاه توسط بخش خصوصی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی و کمک به افزایش تولیدات علمی کشور در حوزه وظیفه مند ستاد مشتمل بر مقالات ISI و علمی پژوهشی نام برد.

تقویت و حمایت از توسعه ترویج، آموزش و فرهنگ‌سازی

تقویت و حمایت از توسعه ترویج، آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق برپایی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ملی به‌منظور ارائه دستاوردهای فناوری راهبردی گیاهان دارویی، حمایت از تهیه برنامه‌های ترویجی رسانه‌های ملی، حمایت از چاپ و توزیع نشریات و مجلات تخصصی، حمایت از تدوین منابع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مشارکت در ایجاد و تقویت آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای، تجهیز و تقویت موزه و گروه مطالعات تاریخ طب و کانون‌های دانشجوئی طب سنتی امکان‌پذیر خواهد بود.

 در همین راستا از مهم ترین برنامه های ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۱۳۹۵، برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در شهریورماه است.

ارتقاء سطح هماهنگی‌های درون و بین سازمانی، انسجام‌بخشی و هم‌افزایی

پس از تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در سال ۱۳۹۲، عملیاتی کردن اسناد بالادستی و سند ملی نیازمند تدوین نقشه راه به منظور تعیین برنامه های عملیاتی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف است. لذا برای تخقق این منظور کارگروه تخصصی نقشه راه در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی آغاز به کار کرد. از دیگر برنامه های این حوزه می توان به حمایت از کارگروه های تخصصی مرتبط با ستاد و حمایت از تاسیس، گسترش و توانمندسازی مراکز و موسسات معتبر مردم نهاد مرتبط با گیاهان دارویی نام برد.

تعمیق فعالیت‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند در نمایشگاه‌های بین‌المللی، همکاری با مجمع جهانی اهل‌بیت در ارتباط با ایجاد شبکه جهانی گیاهان دارویی و طب سنتی در کشورهای اسلامی، حمایت از بازدید تخصصی از شرکت‌های خارجی تولیدکننده داروهای گیاهی و نیز ارتباط با تجار بین‌المللی به‌ویژه کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه اقداماتی است که ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۹۵ از طریق آنها توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را توسعه می‌بخشد.

توسعه اشتغال، کارآفرینی و تجارت

ارتقاء و توسعه اشتغال، کارآفرینی و تجارت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی از طریق حمایت از توسعه کمی و کیفی کشت صنعتی و صادرات گیاهان دارویی استراتژیک، حمایت از ارتقاء ظرفیت اسمی انواع عرقیات، عصاره و اسانس؛ کمک به افزایش تعداد واحدهای تولیدی انواع عرقیات، عصاره و اسانس محقق می‌شود.

همچنین ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در نظر دارد این هدف را با اقداماتی چون کمک به افزایش ظرفیت اسمی انواع داروهای انسانی و دامی با منشأ گیاهی به شکل قرص، کرم، شربت، کپسول؛ مطالعات جامع با کمک همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای ایجاد بسته‌های کارآفرینی در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و سایر فرآورده‌های طبیعی؛ حمایت از تأسیس مراکز توزیع و عرضه داروها و فرآورده طبیعی و سنتی و مطالعات مقدماتی استعدادیابی استان‌هاها (مزیت سنجی) در سال ۹۵  محقق سازد.

تقویت رویکردهای زیست محیطی و مدیریت پایدار و اصولی منابع در فرایند برنامه‌ریزی

حمایت از شرکت های فعال در حوزه محیط زیست، تقویت رویکرد زیست محیطی در فعالیت شرکت های حوزه،  تقویت و توسعه بانک ژن انواع گونه‌های گیاهان دارویی انحصاری یا درحال انقراض، کاهش سطح برداشت از عرصه‌های طبیعی با استفاده از اهلی کردن گونه‌های بومی و انحصاری ایران و کاهش سطح برداشت از عرصه‌های طبیعی با استفاده از کشت گونه‌های بومی و انحصاری ایران برنامه‌هایی هستند که ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۹۵ از طریق آنها می‌تواند رویکردهای زیست محیطی و مدیریت پایدار و اصولی منابع در فرایند برنامه‌ریزی را تقویت کند.

مکتب پزشکی ایرانی اسلامی طب سنتی

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در جهت تقویت مکتب پزشکی ایرانی اسلامی طب سنتی بارویکرد بهره‌مندی از میراث مکتوب در نظام در برنامه‌های سال ۹۵ خود برنامه‌ریزی ملی در جهت گردآوری، تطبیق، مقابله، ترجمه، چاپ و انتشار نسخه‌های خطی و غیرخطی دانشمندان ایرانی در زمینه طب سنتی در قالب طرح احیای میراث مکتوب را قرار داده است.

این ستاد همچنین کمک به افزایش تعداد رشته‌های مرتبط با طب سنتی، حمایت از ایجاد بخش خدمات دهنده طب سنتی در مراکز بهداشتی-درمانی، حمایت از ایجاد بخش خدمات طب سنتی در خانه‌های بهداشت، حمایت از تأسیس سلامتکده های طب سنتی ایران و نیز برنامه‌ریزی و حمایت از افزایش تعداد دانش‌آموختگان طب و داروسازی سنتی را در برنامه‌های خود دارد.

اثربخشی عملکرد نهادهای مرتبط با سند ملی

از دیگر اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۹۵ ، ارتقاء و استقرار نظام پایش، نظارت، ارزشیابی و اثربخشی عملکرد نهادهای مرتبط با سند ملی است.این ستاد با تهیه شاخص‌ها و استانداردهای کلان پایش علم و فناوری در حوزه سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و انجام بازدیدهای نظارتی از مؤسسات، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدکننده دارو و فرآورده‌های طبیعی این هدف را دنبال می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.