×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی پایین آورنده فشار خون را بشناسید

فشار خون یکی از مهم ترین نشانه های سلامتی و تنظیم بودن بدن است. بالا یا پایین بودن فشار خون خطرناک است و هرکدام نشان دهنده ی مشکلی در بدن است. برای کاهش فشار خون می توانید از گیاهان دارویی پاستفاده نمایید

برگ زیتون

گیاه زیتون از خانواده زیتون درختی است با برگهای سبز دائمی متقابل و بیضوی , دراز و نوک تیز که ارتفاع آن در انواع وحشی و پرورش یافته به ۵ تا ۱۵ متر می رسد .  این گیاه عمر طولانی دارد ولی به سرمای شدید و ناگهانی حساس است . منشائ آن را آسیا و مناطق مدیترانه ای می دانند ولی امروزه در اکثر نقاط مناسب کشت داده می شود . در ایران کشت و پرورش زیتون در استانهای شمالی کشور , از جمله گیلان ( منجیل – رودبار) مرسوم است .

قسمت مورد استفاده: برگ های تازه گیاه

مواد موثر: برگ درخت زیتون دارای مواد تلخ , ترکیبات قندی , رزینی , موم , ساپونین و الکلهای استروئیدی و نیز گلیکوزید اولئوروپتین است .

خواص درمانی: برگ زیتون کاهش دهنده فشار خون و نیز برطرف کننده تب است .

مطالعات نشان داده اند که برگ درخت زیتون گشاد کننده عروق سطحی است و بدین ترتیب منجر به کاهش فشار خون می شود .

روش و مقدار مصرف: تعداد ۲۰ عدد برگ سالم درخت را به مدت ۱۵ دقیقه در ۳۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید تا حجم آن به ۲۰۰ میلی لیتر برسد . پس از صاف کردن عصاره حاصل را روزی دوبار ( صبح و شب ) و به مدت ۱۵ روز متوالی مصرف میکنند . سپس ۸ روز مصرف آن را قطع و در صورت لزوم آن را مجددا مصرف می نمایند .

گیاهان دارویی  برای پایین آوردن فشار خون

زالزالک

توضیح در مورد گیاه: درخچه ای است خاردار از خانواده گل سرخ با برگهایی صاف و بیضوی که سه تا پنج قسمت دارد و گلهای آن سفید یا صورتی با پرچم هایی قرمزاند که به میوهای قرمز و آبدار و کروی تبدیل می شوند . این گیاه در اروپای شمال غربی و برخی گونه های آن نیز در ایران می روید .

قسمت مورد استفاده: میوه های خشک شده و سرشاخه های گلدار و برگ .

خواص درمانی: میوه زالزالک در درمان نارسایی قلب مراحل I و II که به دیژیتال احتیاج ندارند , آنژین پکتوریس خفیف و پایدار و اختلال های خفیف نظم قلب به کار می رود و برگ آن به عنوان القا کننده خواب و پایین آورنده فشار خون نیز مصرف می شود .

مصرف در دوران بارداری و شیردهی: از آنجا که مصرف عشاره زالزالک موجب کاهش حرکات و قدرت انقباض زهدان می شود , یعنی بهتر است در دوران بارداری  شیردهی مصرف نشود .

میزان مصرف: ۰/۳ تا ۱ گرم از میوه های خشک شده یا بصورت دم کرده سه بار در روز .

گیاهان دارویی  برای پایین آوردن فشار خون

سیر

گیاهی است علفی از خانواده لاله با ساقه ای تا ارتفاع یک متر و برگ هایی باریک و بلند و گل هایی در راس ساقه بصورت چتر به رنگ سفید همراه با لکه های قرمز کوچک که در تمام مناطق جهان کشت می شود .

خواص درمانی: پایین آورنده فشار , قند , کلسترول و تری گلیسرید خون .

موارد احتیاط: در مصرف دارویی سیر برای کودکان زیر ۱۲ سال دقت شود .

مصرف در دوران بارداری و شیردهی: بدلیل نظر قدما مبنی بر اثر سقط کنندگی جنین , از مصرف دوز درمانی سیر در دورانی شیردهی و بارداری پرهیز شود , هر چند تا به حال چنین موردی گزارش نشده است .

میزان مصرف: روزانه ۴ گرم سیر تازه یا ۸ گرم از اسانس آن . در برخی منابع ۲-۴ گرم از سیر خشک شده سه بار در روز توصیه شده است . شایان ذکر است که سیر ترشی نیز قابل استفاده و دارای خواصی مشابه با سیر تازه است .

گیاهان دارویی  برای پایین آوردن فشار خون

تخم‌ کرفس

تخم کرفس پس از خشک شدن گل‌های این گیاه تهیه شده و رنگ قهوه‌ای سیر و بوی قوی و خوشایندی دارند.

تخم کرفس در طول قرن‌های متمادی، در سراسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است. برخی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که این عنصر نیز فشار خون را پایین می‌آورد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و قبل از خوردن، بگذارید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد و روزی ۲ فنجان میل کنید.

اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید. تخم کرفس گیاه طبی بی‌خطری است اما این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از آن به عنوان ادرارآور استفاده‌کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا مواد و داروهای ادرارآور می‌توانند پتاسیم بدن شما را – که ماده مقوی و ضروری‌ای است – دفع کنند. همچنین تخم کرفس را که مستقیما از مزرعه می‌چینید مصرف نکنید. اغلب تخم‌ها که به قصد تکثیر گیاه به فروش می‌رسند، آغشته به مواد شیمیایی‌اند و نباید مصرف شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.