×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسپا(حمام و ماساژ) با گیاهان دارویی و اثرات شگرف آن بر سلامتی

اسپا و ماساژ با گیاهان دارویی

اسپا و ماساژ با گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان دارویی علاوه بر آنکه به صورت خوراکی از سوی درمانگران تجویز می‌شوند به شیوه موضعی و عمومی نیز تاثیرات درمانی فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی در افزایش میزان سلامت و قوای عمومی بدن دارند.

استفاده موضعی از کرم‌ها و مرهم‌های گیاهی، بهره‌گیری از بخورهای گیاهی و همین طور حمام کردن با اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهان دارویی شفابخش از دیگر شیوه‌هایی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و تسکین بسیاری از فشارهای روحی و عصبی از سوی درمانگران به مخاطبان‌شان عرضه می‌شود.

اسپای اسطوخودوس: ویژه رانندگان فراری از ترافیک روزانه

اگر شما هم در گروه افرادی قرار می‌گیرید که با آمدن ماه مهر و افزایش ترافیک خیابان‌ها و اتوبان‌ها دچار عصبانیت و استرس می‌شوید بهتر است اسپای اسطوخودوس را تجربه کنید. اسپای خانگی با این گیاه در شب‌هایی که بعد از ترافیک خیابان‌ها به خانه بازمی‌گردید می‌تواند روحیه شما را از این رو به آن رو کند و آرامش و نشاط را به شما هدیه کند.

به گفته درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان استحمام با عصاره گیاه اسطوخودوس(لاوندر) تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. با اضافه کردن عصاره یا اسانس این گیاه دارویی به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره نیز پرداخت.

 اسپای اکالیپتوس: برای شما که در اماکن شلوغ رفت‌وآمد دارید

روزهایی که مجبورید به خاطر خرید، ملاقات دوستان یا شرایط کاری در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام مثل پاساژ‌ها، سالن کنفرانس یا مدرسه رفت و آمد می‌کنید، می‌توانید از این اسپای میکروب‌کش استفاده کنید. برای تهیه این اسپای ضدعفونی‌کننده که می‌تواند احتمال ابتلا به میکروب‌ها و ویروس‌های شایع در فصل پاییز را به حداقل برساند کافی است ۱۰ تا ۱۵ گرم اکالیپتوس را درون ۳ لیوان آب بریزید و اجازه دهید یک لیوان از آب موجود در آن تبخیر شود و بجوشد.

این جوشانده را پس از ولرم شدن به آب نیمه ولرم وان اضافه کنید. دراز کشیدن در این وان و استنشاق عطر خوش اکالیپتوس علاوه بر میکروب‌زدایی می‌تواند به میکروب زدایی از سیستم تنفسی بدن نیز کمک کند.

اسپای بادرنجبویه: برای شما که قلب‌تان حساس است

اگر می‌خواهید قلب‌تان را تقویت کنید و راحت‌تر از پس استرس‌ها و تنش‌های ناشی از زندگی روزمره و کار بربیایید، پیشنهاد می‌کنیم که دست‌کم یک بار در هفته از اسپای بادرنجبویه بهره ببرید. گیاه بادرنجبویه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که سال‌ها توسط درمانگران و متخصصان برای کنترل و بهبود روند درمانی برخی ناراحتی‌های قلبی به عنوان درمانی کمکی توصیه می‌شود.

در کنار نوشیدن دمنوش بادرنجبویه استفاده موضعی از اسانس یا عصاره این گیاه به ویژه استحمام با آن نیز می‌تواند همین تاثیرات درمانی را داشته باشد. برای استفاده از اسپای خانگی بادرنجبویه کافی است ۵ تا ۱۰ قطره از عصاره یا روغن طبیعی بادرنجبویه را درون وان آب نیمه‌گرم بریزید و دست کم یک بار در هفته ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این آب دراز بکشید و خود را با آن بشویید.

اسپای پوست پرتقال: برای شما که پوستی نرم و مرطوب می‌خواهید

اگر در گروه افرادی قرار دارید که با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا دچار خشکی و زبری پوست می‌شوید به شما توصیه می‌کنیم اسپای اسانس پرتقال را برای پیشگیری از خشک شدن پوست‌تان تجربه کنید.

اسپای خانگی پرتقال با عصاره این میوه زمستانی تاثیر زیادی در شادابی پوست و آبرسانی بهتر سلول‌های پوستی دارد. برای این منظور کافی است وان حمام را از آب ولرم پرکنید و نصف استکان عصاره یا اسانس پرتقال را درون وان بریزید. خلال کردن پوست تازه پرتقال و قرار دادن آن در این آب نیز می‌تواند به بهبود شادابی و افزایش ریلکسی شما کمک کند. تنها کافی است به مدت ۳۰ دقیقه در وان دراز بکشید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه و دوش گرفتن خواهید دید که پوست بدن‌تان نرم، با نشاط، جوان و لطیف شده است.

اسپای زنجبیل: برای شما که دردهای مفصلی سراغ‌تان می‌آید

اسپای خانگی با عصاره زنجبیل می‌تواند بخش زیادی از دردهای مفصلی و استخوانی شایع در فصل‌های سرد مثل پاییز و زمستان را تسکین دهد. اگر این روزها درد‌های مفصلی کلافه‌تان کرده می‌توانید با حمام کردن با عصاره زنجبیل بخش زیادی از دردهای‌تان را تسکین دهید اما باید مراقب باشید که اگر در گروه افراد گرم‌مزاج قرار دارید نباید بدون مشورت با متخصص طب سنتی و به طور خودسرانه از این گیاه دارویی استفاده کنید چرا که ممکن است با حساسیت یا برون‌ریزی پوستی رو به رو شوید.

برای استفاده از این حمام کافی است ۳ تا ۴ قطره از عصاره زنجبیل را درون وان حمام بریزید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون آب دراز بکشید.

اسپای آویشن: ویژه سرماخورده‌ها

استنشاق بخور آویشن و نوشیدن دمنوش این گیاه معطر به صورت توامان می‌تواند یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلودردهای شایع در فصل پاییز باشد. از آنجا که بخور آویشن بهترین روش برای درمان دردهای سینوسی و سردردهای ناشی از سرماخوردگی است، می‌توانید از اسپای خانگی جوشانده یا اسانس آویشن برای این منظور نیز استفاده کنید. ب

رای این منظور کافی است ۲ لیوان از جوشانده صاف شده آویشن یا ۵ قطره از اسانس آویشن را که به صورت صنعتی تهیه می‌شود و در داروخانه‌ها نیز موجود است در آب نیمه‌ولرم بریزید و ۲۰ دقیقه درون این آب دراز بکشید و از بخور متساعد شده از وان استشمام کنید. دراز کشیدن در این بخور علاوه بر درمان و پیشگیری از سرماخوردگی به از بین رفتن اسپاسم‌های عضلانی و تسکین التهاب‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

میوه را بجوشانید و پس از جوشانیدن آن را صاف کرده و در حمام استفاده کنید. اگر عصاره صنعتی پرتقال را در داروخانه‌ها پیدا نکردید می‌توانید با جوشاندن خلال پوست پرتقال این عصاره را تهیه کنید.

اسپای سنبل‌الطیب: بهبود کیفیت و عمق خواب

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های افزایش آرامش و تسکین اعصاب در خانه بدون وابستگی از داروهای شیمیایی اسپای سنبل‌الطیب است. این گیاه ویژگی‌های عجیبی دارد که یکی از شاخص‌ترین آنها عطر خوش و خاصیت آرامش‌بخشی آن است.

بسیاری از درمانگران مصرف خوراکی و موضعی این گیاه را بهترین روش برای کنترل تنش و استرس‌های ناشی از کار روزمره می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان طبیعی استفاده از عصاره و اسانس این گیاه در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت نیم ساعت تاثیر زیادی در ریلکسی و آرامش عضلات بدن، از بین رفتن تنش‌ها و آرامش اعصاب دارد. استحمام با عصاره این گیاه پیش از ساعات خواب در برطرف کردن بی‌خوابی، اختلالات ناشی از بی‌خوابی و داشتن خوابی عمیق و آرام موثر است.

برای آماده کردن مقدمات این اسپای خانگی می‌توانید مقداری از این گیاه را دم کرده و پس از صاف کردن جوشانده آن را به وان حمام اضافه کنید و از اثرات آرامش‌بخش آن بهره ببرید. حتی می‌توانید از اسانس یا عصاره آن که به صورت صنعتی تولید می‌شود، استفاده کنید.

منبع: برترین ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.