×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت زعفران گامی در راستای تحقق حماسه اقتصادی

برای رسیدن به نظام جامع و هماهنگی که بتواند جایگاه واقعی زعفران به عنوان  محصولی ارزشمند را تثبیت کند راه زیادی در پیش است.

مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان، نبود سیستم‌های مناسب بسته‌بندی، فقدان راهکاری پایدار برای بازاریابی در سطوح مختلف بین‌المللی و گاه داخلی، وجود واسطه‌های گوناگون داخلی و خارجی و عدم ثبات در قیمت‌ها از عمده‌ترین مشکلات پیش روی زعفرانی است که پتانسیل تبدیل شدن به یک محصول استراتژیک ارزآور را دارد.

۴۱ هزار و ۳۲۵ هکتار در کشور به تولید زعفران اختصاص داده شده است و با کشت در این اراضی سالانه۱۷۰- ۱۵۰ تن زعفران در کشور تولید می شود.

۱۳۰ هکتار برای کشت زعفران در آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه ۴۴۰ کیلوگرم زعفران در استان تولید می شود.

مسعود محمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان شرقی با عنوان نمودن مقدار زعفران تولیدی از هر هکتار در استان افزود: کارشناسان تولید متوسط ۵/۳ کیلوگرم در هکتار برای زعفران برآورد کرده اند.

وی به میزان زعفران صادراتی کشور اشاره و  تشریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از محصول زعفران تولید شده در کشور صادر می‌شود و توجه بیشتر به کیفیّت بسته‌بندی و برندسازی، می‌تواند ارزش افزوده آن را در بازارهای جهانی ارتقا داده و ارزآوری مطلوبی به همراه داشته باشد.

محمدیان اظهار کرد: تولید زعفران در آذربایجان‌شرقی با هدایت و حمایت سازمان، از ۱۵ سال پیش با احداث مزارع نمایشی این محصول آغاز شده است و در حال حاضر شهرستان مرند با دارا بودن بیش از ۹۰ هکتار اراضی زیر کشت، مهم‌ترین مرکز تولید زعفران در استان به شمار می‌آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به حمایت از بهره برداران تاکید کرد:  سازمان سعی دارد در کنار توسعه سطوح زیر کشت و حمایت از بهره‌برداران، شرایط لازم را برای ایجاد ارزش افزوده این محصول با هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی آن مهیا سازد.

محمدیان افزود: دستگاه‌های فرهنگی باید در سطوح مختلف به فرهنگسازی‌ در زمینه مصرف و تولید محصولات مهمی همچون زعفران بپردازند.

وی یادآور شد: کارآفرینی برای برداشت را به همراه درآمدزا بودن زعفران به نوعی بیانگر تولید ملّی با حماسه ای اقتصادی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در  گفتگو با ایسنا یادآور شد: گسترش کشت این محصول جزو سیاست‌های سازمان و از اولویت‌های اجرایی این مدیریت محسوب می شود تلاش بر این است در قالب طرح‌های توسعه بخش کشاورزی استان و تعمیم الگوی کشت در اراضی زراعی شهرستان‌های مستعد، براساس برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، جایگاه آذربایجان‌شرقی در تولید و فرآوری این محصول زراعی ارزشمند، بیش از پیش افزایش یابد.

ایوب ایرانی فام افزود: به علت عدم تداخل نیاز آبی محصول زعفران با محصولات عمده زراعی و باغی، این محصول دارای بهره‌وری مناسبی بوده و نیاز آبی ان بسیار اندک است.

وی تشریح کرد: یکی از مسائلی که می تواند کمک قابل توجهی به افزایش تولیدات کشاورزی و از جمله زعفران نماید مسئله آموزش است که شامل تسهیلات آموزش عمومی و تخصصی است.

ایرانی فام ادامه داد: حمایت قیمتی، سهم عمده ای در افزایش سود کشاورزان و حذف دست واسطه ها دارد و یکی از ابزارهای آن خرید توافقی زعفران است  که حداقل می تواند هزینه کشاورزان را در مورد تولید زعفران پوشش دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات رو در رو با زعفران کاران تاکید کرد: به علت کمبود مراکز خرید و تأخیر در پرداخت مطالبات زعفران کاران با مشکلاتی روبه رو شده اند.

ایرانی فام اظهار کرد: اختصاص یارانه های نهاده ای از قبیل کود و… می تواند نقش عمده ای در افزایش محصول داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به این که زمان گلدهی زعفران یعنی اوایل تا اواخر آبان ماه مصادف با زمان بارندگی در استان محسوب می شود، بارندگی را می توانیم به عنوان عاملی محدود کننده برای تولید زعفران در آذربایجان شرقی تلقی نماییم.

سعداله اسکندری با معرفی شهرستان های پیشرو در تولید زعفران در آذربایجان شرقی ادامه داد: مرند، شبستر و آذرشهر به ترتیب با ۹۸، ۵/۳ و ۵/۱ هکتار بیشترین سطح زیرکشت این محصول دراستان را دارند.

وی یادآور شد: با کاهش قیمت تمام شده زعفران در داخل، افزایش کیفیّت این محصول و بسته بندی زعفران با توجه به سلایق جهانی، می توانیم بازارهای جهانی زعفران را در اختیار داشته باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: محصول زعفران به آب کمی احتیاج دارد و اغلب در مناطق کم باران رشد می نماید.

وی ضمن بازگو نکردن مزایای مدیریت منابع آبی در زراعت زعفران افزود: در این مناطق نیز در هنگام خشک سالی، میزان تولید زعفران به شدت کاهش می یابد، بنابراین با مدیریت منابع آب موجود در این مناطق می توان از نوسانات شدید تولید و متضرر شدن کشاورزان جلوگیری نمود. البته این مدیریت با سرمایه بسیار کم و آموزش خود روستاییان به آبخیزداری و ایجاد سدهای کوچک شنی امکان پذیر است که در مقابل این سرمایه گذاری اندک، سود فراوانی نصیب کشاورزان این مناطق شود.

اسکندری تاکید کرد: محصولات کشاورزی و زعفران به طور خاص به دلیل برخی ویژگی ها نیاز به بازاریابی دقیق و علمی دارند.

وی افزود: باید محاسبه دقیقی برای انجام اموری نظیر بسته بندی و حمل و نقل زعفران صورت گیرد، هم چنین قسمت زیادی از زعفران را آب تشکیل می دهد که در هوای خشک ایران به سرعت تبخیر می شود، بنابراین باید در فاصله کوتاهی از زمان تولید، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیّت خود را از دست ندهد.

براساس این گزارش، پایین بودن هزینه‌های تولید، بهره‌برداری دوره‌ای به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال از مزارع زعفران، نیاز آبی بسیار کم و عدم تداخل آبیاری مزارع زعفران با سایر اراضی باغی و زراعی، بالا بودن ارزش اشتغالزایی تولید این محصول، بهره‌وری بالای تولید آن در مقایسه با سایر محصولات زراعی با کاهش ۸ برابری مصرف آب به ازای هر هکتار و همچنین ارزش بالای صادراتی آن و ارزآور بودن محصول زعفران ارزش این محصول تداعی می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.