×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت محصول صادراتی آنغوزه از کوهپایه‌های بشرویه

رضا مقیمیان هوش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی در بشرویه، اعلام کرد: شهرستان بشرویه با ۷۸۰ هزار هکتار عرصه­‌های منابع طبیعی از قابلیت­‌های خوبی برای برداشت گیاهان دارویی متنوعی برخودار است.

وی افزود: از مهمترین این گیاهان به ترتیب آنغوزه، آویشن، زیره سیاه، کاکوتی، گلپوره، بنه و بادام کوهی است که ارزش اقتصادی بالایی برای بهره­برداران روستایی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشرویه افزود: با توجه به قابلیت خوب کوهپایه­‌های این شهرستان برای رویش گیاه صادراتی آنغوزه در سال جاری از بین هفت طرح بهره برداری این گیاه شش طرح مجوز برداشت و یک طرح غیر مجاز اعلام شده که کار نشانه‌گذاری و شناسایی این گیاه دارویی از نیمه دوم اردیبهشت شروع

می­‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشرویه اظهار کرد: عملیات اصلی برداشت محصول گیاه آنغوزه از نیمه دوم شهریور ماه تا پایان مهر ماه است.

مقیمیان هوش تصریح کرد عرصه رویشگاه این گیاه دارویی در شهرستان بشرویه ۱۱۳ هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن توسط ۴۵۰ خانوار روستائی آغاز شده و پیش بینی می­شود ۱۴تن محصول برداشت شود که از این مقدار ۵۶۰۰ کیلوگرم محصول شیرابه و ۸۴۰۰ کیلو گرم کشته به ارزش اقتصادی یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان عاید بهره‌­برداران شود.

مقیمیان هوش گفت: محصول گیاه آنغوزه به دلیل عدم امکان فراوری در داخل کشور برای مصارف دارویی غذایی و صنعتی به کشورهای هندوستان و کشورهای اروپایی صادر شده که ۷۰ نوع داروی گیاهی، غذایی و صنعتی از آن استخراج می‌­شود و تنها در ایران توسط روستاییان بومی تنها برای دفع انگل و به تازگی به عنوان جانشین سموم دفع آفات نباتی مورد استفاده قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.