×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاری ها چه نسخه هایی برای مردم می پیچند؟

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، عطاری‌ها انواع مختلف گیاهان دارویی را برای درمان انواع بیماری‌ها عرضه می‌کنند.

پشت در عطاری ها تبلیغات وسیعی از داروهای گیاهی دیده می شود، از درمان روماتیسم، ورم مفاصل گرفته تا ترک اعتیاد و حتی داروهای چاقی و لاغری.

همچنین فواید انواع چای، عرقیجات، روغن هفت ستاره،روشن کننده پوست و پودر سنجد و غیره از دیگر تبلیغاتی است که پشت در عطاری ها نصب شده است.

برخی تصور می کنند اگر استفاده از داروهای شیمیایی فایده ای نداشت باید خودسرانه یا با نظر برخی مدعیان به سراغ داروهای گیاهی بروند اما خبر ندارند که مصرف همین داروها نیز قواعد و ملاحظات خاص خود را دارد.

کم یا زیاد مصرف کردن داروی گیاهی خود به خود عوارضی را برای بیمار بوجود می آورد.

جوشانده این گیاه، پودر آن گیاه، کپسول و قرص و گرد فلان گیاه نسخه هایی است که برخی قدیمی ها برای آشنایان خود می پیچند و در برخی موارد هم سبب تشدید بیماری می شوند.

زهرا ۳۵ ساله شخصی است که برای درمان درد کمرش به عطاری مراجعه کرده تا با راهنمایی صاحب عطاری بیماری خود را درمان کند.

دیگری پیرمردی ۶۸ساله است که از درد پا و مفاصل خود می نالد.

پیرمرد که از انجام فیزیوتراپی هم جواب نگرفته است، گفت: داروهای شیمیایی جواب نمی دهد شاید داروهای گیاهی دردم را ساکت کند.

او هم منتظر است تا صاحب عطاری دارویی برایش تجویز کند.

زهرا هم برای خرید چای سفید آمده چون شنیده است خاصیت خوبی دارد و در تسکین بعضی از دردها مفید است.

با وجود این همه نگاه مثبت به داروهای گیاهی، در عصر جدید تنها کسانی که می توانند نسخه ای از داروهای گیاهی برای بیماران بپیچند، پزشکان متخصص و آشنا به گیاهان دارویی و عطاری ها هستند.

با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ مسوولان مربوط رفتیم و در این زمینه گفت و گویی با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و برخی دیگر از کارشناسان انجام دادیم.

حسین ابوالحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: عطاری ها مراکزی هستند که فقط می توانند گیاهان دارویی را به صورت باز و فله ای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند اما فروش مواد دارویی دارای مجوز یا فاقد مجوز وزارت بهداشت در عطاری ها مجاز نیست.

وی افزود: عطاری ها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری و چاقی نیستند و این کار آنها تخلف محسوب می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شهروندان اگر می خواهند داروی لاغری استفاده کنند،حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. وی افزود: اگر پزشک، دارویی تجویز کرد که مشابه آن در عطاری هم عرضه یا توسط اطرافیان تجویز شده است، به هیچ وجه مورد تایید نیست و نباید از آن استفاده کنند.

ابوالحسینی با بیان اینکه هیچکدام از پودرهای لاغری و چاق کننده موجود در عطاری ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست، گفت: این پودرها فاقد مجوز از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و مردم باید از مصرف و خرید آنها اجتناب کنند.

وی افزود: از آنجایی که این پودرها دست ساز است و هیچ نظارتی هم روی تولید آنها صورت نمی‌گیرد، احتمال بروز عوارض روی فرد مصرف کننده وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه روی ساخت این نوع پودرها هیچ نظارتی وجود ندارد احتمال می رود تهیه کنندگان از مواد غیرمجاز در تهیه آنها استفاده کرده باشند.

ابوالحسینی با اشاره به افزودن کورتون و مواد مخدر به برخی از این مواد دست ساز هشدار داد: کورتون تنها باعث تورم بدن می شود اما فرد مصرف کننده خیال می کند چاق شده است درحالی که اینگونه نیست و این دسته افراد به منظور افزایش یا کاهش وزن خود تنها باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

وی درعین حال از نظارت بر عطاری های سطح شهر یزد خبر داد و افزود: در چند سال گذشته۲۰ تا ۳۰ مورد با عطاری های متخلف در سطح شهر برخورد شده است .

رئیس اتحادیه صنف عطاری های استان یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۱۸۰ عطاری دارای پروانه در استان وجود دارد که صدور۲۰ مجوز دیگر هم در دست اقدام است.

مهدی شکوریبا بیان اینکه بین۲۰۰ تا۵۰۰ قلم گیاه دارویی درعطاری عرضه می شود، افزود: مرز نجوش، ترنجبین، گل‌گاوزبان ، بارهنگ، زیره سیاه، چای سفید از جمله گیاهان دارویی در عطاری هاست.

وی اظهار داشت: افرادی که در زمینه فواید و خواص گیاهان دارویی آموزش دیده اند می توانند در این حرفه کار کنند اما کسانی که در این زمینه اطلاعات ندارند، در این عرصه موفق نخواهند بود.

رئیس اتحادیه صنف عطاری های استان یزد تصریح کرد: بیشتر کسانی که در عطاری ها فعالیت دارند اجدادشان نیز در این زمینه فعالیت داشته اند و در مجموع این کار نوعی حرفه ارثی است.

وی از عطاران خواست در باره گیاهان دارویی که اطلاعی از خواص آنها ندارند خودسرانه چیزی را به شهروندان تجویز نکنند.

شکوری یادآور شد: اتحادیه بر امور عطاری های استان نظارت دارد و در صورت هرگونه تخلف با آنها برخورد قانونی می شود.

صاحب یک عطاری در شهرستان یزد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشتریان ما از اقشار مختلف جامعه هستند و در مورد داروهای گیاهی سووال می کنند .

وی که خواست نامش اعلام نشود،افزود: ما در حد دانش خود مشتریان را راهنمایی می کنیم مثلا اگر شهروندان مراجعه کننده به ما، سرماخوردگی ساده یا پا درد داشته باشند گیاهان دارویی را به آنها توصیه می کنیم ولی مشاوره درمانی نمی دهیم چون در حیطه کاری ما نیست.

رییس مرکز تجویز منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد در باره مصرف داروهای گیاهی گفت: یک باور غیرعلمی که در اذهان عمومی رایج است این است که داروهای گیاهی خیلی کم خطرتر از داروهای شیمیایی است در حالی که یک داروی گیاهی با دوز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.

محمدرضا لطف علیانی با بیان اینکه امروزه از گیاهان دارویی فراورده های دارویی زیادی استخراج می‌شود، اظهار داشت: سلامت اینگونه داروها بویژه بر روی گروه هایی همچون مادران باردار به اثبات نرسیده است.

وی افزود: مادران باردار باید دقت لازم را داشته باشند که در سه ماهه اول بارداری از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزند چراکه مصرف خودسرانه این داروها موجب خونریزی و سقط جنین می شود.

رییس مرکز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: بعنوان مثال داروی چای سبز فراورده ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطان و ضدپیری آن به اثبات رسیده ولی اگر این گیاه دارویی بصورت اوردوز یا بیش از دوز تعیین شده، مصرف شود باعث مسمویت کبدی یا آسیب به کبد می‌شود.

وی تأکید کرد: بعنوان مثال بیماران تحت درمان با دارویوارفارین نباید در یک روز بیش از یک حبه سیر استفاده کنند زیرا سیر به لحاظ داشتن مواد ضد انعقادی موجب خونریزی داخلی در فرد بیمار می شود.

لطف علیانی بر عدم مصرف خودسرانه و درازمدت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: گیاهان دارویی به هیچ وجه خالی از عارضه نیست چون اثر درمانی آنها مدیون عوارض شیمیایی است که داخل گیاه دارویی نهفته است و می‌تواند علاوه بر اثر درمانی باعث عوارض جانبی در بیمار نیز شود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.