×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص دارویی بابونه Matricaria chamomilla را بشناسید

بابونه آلمانی

اسم علمی: Matricaria chamomilla 

اسم انگلیسی: German Chamomile

این گیاه که در اروپا بیش از یک گیاه دارویی به عنوان یک چای مطبوع معروف شده، دارای خواص درمانی متعددی نظیر درمان سوء هاضمه، ترش کردن، بیماری سفر، گرفتگی عضلت، التهابات پوستی و بیخوابی است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید مطمئن شوید که بابونه باکیفیت را استفاده میکنید.

کاربردهای درمانی

قسمت های مورد استفاده: گل، اسانس

اثرات مهم: ضد آلرژی، ضد التهاب، آرامبخش، بر طرف کننده اسپاسم، تسکین دهنده دستگاه گوارش، التیام دهنده زخم ها

دمنوش گیاهی

 

مشکلات گوارشی و التهابی: بابونه شاید پرمصرف ترین گیاه دارویی در اروپا باشد که برای انواع مشکلاتی که دستگاه گوارش را درگیر می کند، در کودکان، بزرگسالان و حتی نوزادان استفاده می شود. بابونه از زخم های دهانی و درد معده تا قولنج و ضعف دستگاه گوارشی را درمان کرده و برای درمان التهابات گوارشی، دل درد و اسید معده داروی خوبی به شما می آید و بهبود آنرا تسریع می کند.

یک فنجان چای بابونه معمولا می تواند تغییر محسوسی در بهبود بیماریهای التهابی گوارشی نظیر ورم معده (گاستریت)، بیماری کرون و کولیت ایجاد کند. برای حصول بهترین نتیجه، هنگامی که بابونه را دم می کنید یک نعلبکی بر روی درب فنجان یا قوری بگذارید.

چرا که در غیر این صورت بیشتر ترکیبات مؤثره ی آن با بخار خارج می شوند. استفاده از دم کرده ی بابونه به عنوان یک لوسیون می تواند داروی ضدالتهاب بسیار مؤثری برای جوشهای دردناک و همراه با خارش، خراشیدگی ها و نیش و گزش حشرات باشد.

برای درمان درد یا تحریک چشمها می توانید از یک تی بگ گرم بابونه بر روی آن استفاده کنید. همچنین گلهای بابونه می تواند به عنوان لوسیون یا ضماد برای درمان ورم پستان یا زخم نوک پستان کارایی خوبی داشته باشد.

درد و گرفتگی قاعدگی: استفاده از چای بابونه برای درمان گرفتگی و درد قاعدگی از زمان رومی ها مرسوم بوده است. اگرچه ممکن است برخی گیاهان دیگر در این رابطه بهتر از بابونه عمل کند، اما بابونه به دلیل در دسترس بودن بیشتر، می تواند انتخاب آسانی برای موارد نیاز باشد.

تنش های عصبی: بابونه در درمان انواع دیگر گرفتگی ها به ویژه گرفتگی های های عضلانی ناشی از کار زیاد به کار برده می شود. این گیاه بعنوان یک داروی آرامبخش می تواند به تسکین اضطراب ها و تنشهایی که دستگاه گوارش را نیز درگیر می کنند مثل سندروم روده تحریک پذیر کمک کند.

کسانی که مستعد به تنش های عصبی و سردی دست و پا هستند، اگر بابونه را همراه با ریشه زنجفیل (Zingiber officinale) در قوری رنده کرده و دم کنند و به صورت منظم مصرف کنند، می توانند نتایج مثبتی از آن بگیرند.

بیماریهای کودکان: بابونه به عنوان یک داروی گیاهی درجه یک برای کودکان محسوب می شود و از سن شش ماه به بالا می توان با خیال راحت آنرا در کودکان مصرف نمود. در نوزادان مبتلا به قولنج و ناراحتی های گوارشی، مادران شیرده می توانند چای بابونه را مصرف کرده و سپس به نوزاد خود شیر بدهند و یا اینکه یک فنجان چای بابونه را به آب حمام نوزاد اضافه کنند. بابونه بیقراری و داد و فریاد خسته کننده نوزادان را تسکین داده و می تواند آنها را به آرامی به خواب شبانه ببرد.

بابونه را می توان با اطمینان در تمام انواع ناراحتی های دستگاه گوارش کودکان به آنها داد. چای بابونه نیز در حین دندان در آوردن کودکان می تواند باعث تسکین بیقراری آنان شود. اگر کودک با طعم بابونه مشکل داشت، می توانید چای بابونه را با آب سیب یا اب توت سیاه شیرین نشده مخلوط کنید. اسانس بابونه را جز با نظر پزشک به صرت داخلی مصرف نکنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.