×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی تأثیرات تصویب سند ملی گیاهان دارویی بر این صنعت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از همشهری، مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی روند رو به رشدی دارد. این صنعت کم کم جای خود را در میان داروهای دیگر بازمی‌کند. چندی پیش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سند گیاهان دارویی و طب سنتی را به تصویب رساند. این موضوع که چندین جلسه متوالی شورا را به‌خود اختصاص داده بود در آخرین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید.

یکی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: این سند به‌عنوان یکی از مطالبات مسئولان، علاوه بر بخش تعاریف شامل بخش‌های ارزش‌های بنیادین، چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و اقدامات ملی است. در حوزه طب سنتی این سند اقدامات عملیاتی و ملی مشخصی در ۴۸بند برای تحقق اهداف مشخص شده است.

دکتر منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به مهر گفت: همچنین ستادی برای راهبری و هدایت روند اجرای سند گیاهان دارویی و طب‌سنتی تشکیل شد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس این ستاد، وزیر بهداشت به‌عنوان نایب‌رئیس و وزرای علوم، کار، صنعت، جهادکشاورزی، معاون پژوهشی وزارت بهداشت، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی ریاست‌جمهوری، رئیس کمیسیون حوزوی و نماینده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اعضای این ستاد هستند.

وی گفت: در ماده ۶این سند، شرح کامل وظایف این ستاد مشخص شده و پس از ابلاغ رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی بلافاصله تشکیل و این سند مهم اجرایی خواهد شد. متولی اجرای این سند وزارت بهداشت و سایر نهادها هستند و این ستاد نظارت بر روند اجرا، رصد و پایش را بر عهده خواهد داشت.

جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولید‌کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در گفت‌وگو با همشهری درباره تصویب این سند گفت: تصویب این سند دولت را به سیاستگذاری درباره این صنف وادار می‌کند. از این پس دولت نمی‌تواند از موضوع گیاهان دارویی خود را کنار بکشد و بگوید بخش خصوصی است و به او ربطی ندارد. برنامه‌ریزی و اختصاص ردیف بودجه بهترین کارهایی است که دولت می‌تواند جهت اعتلای این صنعت انجام دهد. این سند ضمانت اجرایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این طرح حدود ۵سال است که از این سازمان به آن سازمان برای تصویب رفته است، گفت: با این سند دولت موظف به برنامه‌ریزی در سطح کلان می‌شود. فرض کنید یک سال گوجه فرنگی کمیاب می‌شود، سال بعد بیشتر کشاورزان اقدام به کاشت آن می‌کنند، در نتیجه آن محصول روی دست کشاورزان باقی می‌ماند. سال بعد کشاورزان برای کاشت آلوئه‌ورا همگی با هم تلاش می‌کنند. کسی نمی‌داند چه چیز، به چه میزان و کجا کاشته شود. دولت با وجود این سند می‌تواند راهبرد پیشرفت این صنعت را فراهم ‌کند. با این کار هم کشاورزان تلاش یکساله‌شان به هدر نمی‌رود و هم افرادی که نیاز به این محصولات دارند ظرفیت بازار را به درستی ارزیابی می‌کنند.

جعفر میرفخرایی در مورد آینده این صنعت گفت: با تلاش‌های بسیاری که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، مصرف داروهای گیاهی کشور را از۰٫۳درصد به ۳درصد رسانده‌ایم؛ به‌طوری که ۲۰۰میلیارد تومان گردش مالی این صنعت است که با تصویب این سند بیشتر خواهد شد.

لاله حجازی مدیرعامل شرکت تولید‌کننده داروهای گیاهی باریج‌اسانس نیز گفت: اگر این سند درست اجرا شود، احیای طب سنتی و داروهای گیاهی را تسریع می‌کند. امیدواریم فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در میان مردم گسترش یابد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه گفت: همه اجزای تولید در این صنعت باید با هم و به‌صورت هماهنگ عمل کنند. دولت به‌تازگی با صنعت داروهای گیاهی همراه شده است. کشاورزان هنوز منبع موثقی ندارند که از آن تبعیت کنند و گیاه دارویی بکارند که روی دستشان نماند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.