×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی

امروزه اهمیت گیاهان دارویی، داروهای مشتق شده از گیاهان و طب سنتی و شناساندن نقش حیاتی آن در پیشبرد اهداف ملی؛ منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت و نشاط جوامع، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی و حضور فعال در بازارهای جهانی بر کسی پوشیده نیست.

میلیون‌ها  نفر از مردم جهان در زمینه کشت، برداشت، فرآوری و سایر جنبه‌های گیاهان دارویی فعالیت دارند. حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن سال به سال افزایش می‌یابد.

 سرزمین ایران از نظر تنوع گیاهی بخصوص از منظر گیاهان دارویی، جایگاه منحصربفردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. براساس نظر گیاهشناسان و پ‍‍ژوهشگران علوم مرتبط منابع طبیعی، تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود  ۸۰۰۰گونه است و تحقیقات دانش پژوهان کشور نشان داده است که از این تعداد  بیش از ۲۵۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌‌ای و آرایشی و بهداشتی است.

مضافاً به اینکه از تعداد کل گونه های شناخته شده نزدیک ۱۷۳۰ گونه بعنوان گیاهان بومی ایران (اندمیک) می باشند  که منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و بعنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.

 در اکثر کشورهای توسعه یافته، طب سنتی و مکمل در ابعاد مختلف (قوانین، مجوزهای خدمات و تولید داروهای طبیعی، حمایت بیمه‌ها، راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مربوطه و …) تحت حمایت دولت قرار گرفته و سهم خوبی از تأمین سلامت مردم را در سیستم سلامت کشور به عهده گرفته است. طب سنتی چین ۴۰ درصد خدمات بهداشتی درمانی را در این کشور بر عهده دارد؛ پوشش بیمه‌ای هزینه درمان، دارو و خدمات طب مکمل در ژاپن، ‌چین، کره و ویتنام به صورت کامل است و در کشورهای آلمان، استرالیا،‌ نروژ، انگلستان، کانادا و آمریکا قسمتی از هزینه‌ها توسط سازمان‌های بیمه پرداخت می‌شود.

طب سنتی ایران به عنوان یکی از مکاتب طب سنتی و مکمل (Complementary and Alternative Medicine) در دنیا شناخته می‌شود، بنا به اسناد موجود، یکی از قدیمی‌ترین، غنی‌ترین و کامل‌ترین مکاتب طبی دنیا بوده که ریشه در سرزمین ایران داشته و طی قرون متوالی و مخصوصاً بعد از ورود دین مقدس اسلام به این سرزمین نخبه پرور و بهره‌گیری دانشمندانی چون ابن‌سینا و رازی از تعالیم مبین آن، به درجات بالایی از تکامل رسیده است.

در سال‌های اخیر، شاهد إحیا و توسعه این رشته در کشور می‌باشیم که از مصادیق آن می‌توان به راه‌اندازی رشته‌های طب سنتی و داروسازی سنتی در برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله (تهران، شهید بهشتی، ایران، شیراز، شاهد) در مقطع دکتری تخصصی و نیز شبکه‌ها، انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی اشاره نمود.

 با عنایت به امر ولایی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ خطاب به ریاست محترم جمهور فرمودند: جناب آقای رئیس جمهور محترم:  این گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله کارهایی است که می تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جنابعالی در این کار بسیار مفید خواهد بود انشاء الله”. متعاقب این امر ولایی،  با همت دولت محترم و معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری ” ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب ایرانی (سنتی)” در سال  ۱۳۸۷تشکیل و فعالیت خود را آغاز نمود.

این ستاد با هدف ارتقاء جایگاه کشور درحوزه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و احیاء طب ایرانی، تدوین نقشه راه، سند راهبردی و سیاستگزاری در سطح کلان، ساماندهی، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط  بنیان نهاده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.