×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، نعیمه اعظمی پژوهشگر این طرح گفت : تنوع رنگی گیاه چای ترش از گلبهی، صورتی، سبز، سبز آبی، سبز پسته ای، سبز پسته ای خردلی، سبز زیتونی، قهوه ای است و دارای ثبات شستشویی و نوری خوب است.

گیاه چای ترش یکی از گیاهان مناطق گرمسیری است که بیشتر در غرب آفریقا ، استرالیا ، اتریش ، آمریکای مرکزی ، مالزی تا هند و بسیاری از کشورهای گرمسیری از جمله منطقه سیستان و بلوچستان کشورمان کشت می شود و به عنوان دارویی گیاهی استفاده خوراکی دارد.

این پژوهشگر گفت: رنگرزی با رنگزای گیاهی چای ترش به عنوان رنگ زایی مستقل شامل سه مرحله دندانه دار کردن کالای پشمی ، عصاره گیری و رنگرزی است و با توجه به ثبات و تنوع رنگی بالای این رنگزا ، علاوه بر استفاده در صنعت فرش می توان از آن برای رنگرزی منسوجات خانگی و پوشاک تهیه شده از الیاف پشم هم استفاده کرد.

خانم اعظمی افزود : این طرح در مدت چهار ماه به نتیجه رسید . 

خلفی نژاد رییس بنیاد نخبگان فارس نیز گفت : این پژوهش ۱۹ آبان به شماره ۷۲۷۱۸ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت اختراع شد.

سازگاری زیست محیطی رنگ های طبیعی و خواص ثباتی برخی از این رنگزاها در گذر زمان، گرایش دوباره به سمت این رنگزاها را سبب شده است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.