×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اثر کودهای زیستی بر رشد و عملکرد کمی گیاه دارویی سنای هندی در شرایط آب و هوایی کرج

نیلوفر طاهریان

 

مقدمه و هدف: گیاه دارویی سنای هندی (Cassia angustifolia vahl.) در تعداد زیادی از فرآورده¬های دارویی دنیا برای درمان یبوست بکار می¬رود. انجام تحقیقات در راستای افزایش عملکرد این گیاه مطابق با اصول کشاورزی ارگانیک ارزش بالایی دارد. این تحقیق به تاثیر کودهای زیستی بر عملکرد کمی گیاه دارویی سنای هندی در شرایط آب و هوایی کرج پرداخنه شد.

روش تحقیق: این تحقیق در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با ۱۳ تیمار و ۴ تکرار در سال ۱۳۸۹ اجرا گردید  . بذرهای سنای هندی با اسید سولفوریک خراشیده شدند. سپس کودهای زیستی و کود کامل قبل از کشت به بذر اضافه شدند. سطح برگ گیاه و محتوای کلروفیل برگ (SPAD) با استفاده از Delta-T و کلروفیل­سنج اندازه­گیری شد.

نتایج و بحث: بیشترین تاثیر بر عملکرد کمی گیاه مربوط کود کاملشیمیایی بود. کود زیستی نیتروکسین و مخلوط دو کود زیستی بیوسولفور و کود فسفره زیستی۲ باعث افزایش عملکردکمی گیاه شدند. تیمارهای کودی اثر معنی­داری بر ارتفاع بوته، قطر ساقه، طول برگ، سطح برگ، میزان کلروفیل، وزن تر برگ، وزن خشک برگ، (p<0.01) و عرض برگ (p<0.05)در گیاه سنا داشتند. همچنین کاربرد این کودهای زیستی میتواند منجر به کاهش مصرف کودهای شیمیایی در اکوسیستم های کشاورزی شود که گامی در راستای به حداقل رسانیدن آلودگی محیط و کشاورزی پایدار است.

توصیه کاربردی و صنعتی: استفاده ازکود زیستی نیتروکسین برای افزایش عملکرد کمی سنای هندی پیشنهاد می­شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.