×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همایش ملی طلای سبز، با تجلیل از پیشکسوتان به کار خود پایان داد

دومین روز همایش ملی طلای سبز، با حضور متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد. متخصصانی که در روز دوم با نیاز‌های مخاطبان‌شان بیشتر آشنا شده بودند و به شکلی اثربخش‌تر از روز قبل، می‌توانستند پاسخگوی آنها باشند.

دکتر رامین عدلی، مسئول فنی شرکت پخش رازی، اولین سخنران روز دوم همایش بود. او با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته ۸۰ درصد مردم به طب سنتی باور دارند گفت:« متاسفانه در ایران گرایش به طب سنتی و گیاهان دارویی، کمتر از یک درصد است.» او توسعه پایدار، کیفیت و کاهش هزینه را شرط بقای این حوزه در بازار رقابت دانست و گفت:« خطاهای ذاتی جزء ذات فرایند‌ها هستند و در همه صنایع وجود دارد. اما هدف ما کاهش این خطاها هست. چراکه مشتری یک محصول، میانگین را نمی‌بیند، بلکه انحرافات را می‌بیند و اگر تولید کننده‌ای نتواند همه محصولاتش را کنترل کند، خیلی زود اعتماد و اقبال مشتری‌اش را از دست خواهد داد.»

دکتر ساناز محمودی از گروه مشاوران فرمولا، معتقد است قسمت‌های پایه در اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی از گیاهان گرفته شده است. او که دومین سخنران این روز از همایش بود گفت:« در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از اغلب بخش‌های گیاهان استفاده می‌شود. چربی‌های گیاهی از فراورده‌هایی هستند که در این صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا رنگ‌های گیاهی، که استفاده ویژه‌ای در صنعت لوازم آرایشی دارند. برای مثال ما می‌توانیم از گل یاسمن رنگ آبی ویا از گل رز رنگ قرمز را استخراج کنیم و در محصولات‌مان به کار ببریم.»

او میوه‌ها را به عنوان یکی از کاربردی‌ترین فراورده‌های طبیعی که می‌توانند مورد استفاده این صنعت قرار گیرند، معرفی کرد و گفت:« تولید عصاره‌های خوشبو و امکان تبلیغات بهتر در محصولاتی که از میوه‌ها در آنها استفاده می‌شوند، و همچنین  مواد موثره بسیاری که در خود دارند، می‌تواند انگیزه‌ای برای استفاده بیشتر از میوه‌ها در صنایع بهداشتی و آرایشی باشد.»

دکتر مهدی فهیمی، مدیر موسسه بین‌المللی طب سنتی اسلامی ایرانیان ماد، سخنران بعدی دومین روز همایش بود. او قبل از شروع سخنرانی‌اش، از حاضران خواست تا بایستند و بعد از چند نفس عمیق، با هم احوال پرسی کنند تا در فضای بهتری سخنرانی‌اش را شروع کند. فهیمی که به استراتژی در طب ایرانی پرداخت در آغاز گفت:« چین مدعی است بزرگترین صنعتی که می‌تواند اقتصاد این کشور را جلو ببرد، طب سنتی و گیاهان دارویی است؛ درحالی که ما از این واقعیت غافلیم.» او با اشاره به اهمیت طب سنتی در رشد صنعت گردشگری و ایجاد توریسم درمانی افزود:« ما گیاهان بسیاری را  در کشور می‌توانیم پرورش دهیم. از طرف دیگر، آب‌های معدنی و آب‌های گرم و توجه به گِل درمانی و استفاده از استخر‌های گِل ، می‌تواند قابلیت گردشگر پذیری بالایی را برای کشور‌مان به همراه بیاورد.» فهیمی معتقد است:« کندی حرکت، ضربات زیادی را به این حوزه زده است. از سوی دیگر، هنوز ذائقه مردم کشورمان با داشته‌های‌شان آشنا نیست و اگر این مشکلات را برطرف کنیم، می‌توانیم به صادرات در آینده امیدوار باشیم.» او که گفته‌هایش با استقبال حاضران روبرو شد و به تقاضای آنها صحبت‌هایش را ادامه داد، گفت:« زمانی بود که بحث‌های طب سنتی زیر زمینی شده بودند و متخصصان این حوزه، حتی بدون دریافت دستمزد قابل توجهی، به فعالیت در این زمینه می‌پرداختند. شاید همین موانع باعث شد که داروسازی قدیم ما، مهجور بماند و دنیای صنعتی امروز، از آن به عنوان داروسازی جدید یاد کند. اما ما وظیفه داریم در این دوره، از انقراض علوم قدیمی‌مان، جلوگیری کنیم.» او با اشاره به بعد اجتماعی طب سنتی گفت:« سوء مزاج یا خارج شدن بدن از تعادل، بسیاری از مشکلات اجتماعی را به همراه می‌آورد. برای مثال کسی که سودا در بدنش بالا برود، بدون آنکه بداند تسلیم دنیای درون می‌شود. یا کسی که ریزبین است و زندگی را برخودش سخت می‌کند، دچار نوع دیگری از سوء مزاج است. اما استفاده صحیح از داروهای گیاهی می‌تواند بسیاری از سوء مزاج‌ها را برطرف کند و به اصلاح تفکر در جامعه منجر شود، تا شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاهش جرایم باشیم.» او در پایان گفت:« امیدوارم پیام این سمینار این باشد که از این به بعد هیچ مدیری در مخالفت با طب سنتی و داروهای گیاهی ما صحبتی نکند.»

دکتر محمد رضا شاهینی، مدیر فروش کل کشور شرکت لابراتوار‌های داروهای گیاهی طبیعت زنده سینره، سخنرانی‌اش را با عنوان دانش گیاهی، جادوی سبز آغاز کرد.  او معتقد است:« دغدغه‌ای که در صدر دغدغه‌های مشتری است، کیفیت است و این تنها عاملی است که می‌تواند این صنعت را سرپا نگه دارد.» شاهینی گفت:« هر محصول آرایشی طبیعی، باید اثر زیبایی، شادابی، جوانی و درمانی داشته باشد تا مخاطب به سمت آن برود. از طرف دیگر، این محصولات نباید اثر جانبی داشته باشند، چون با پوست و مو و زیبایی انسان سر و کار دارند. از نظر من باید به مصرف کننده گفت که یک محصول تا چه اندازه گیاهی و طبیعی است  و نباید او را فریب داد.»

دکتر سید علی کشاورز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بحث خود را در رابطه با مکمل‌ها و جایگاهشان در تغذیه امسال آغاز کرد. او گفت:« ورزشکاران، زنان باردار، کودکان خردسال، افراد بیمار و بسیاری از گروه‌های دیگر، نیازمند این مکمل‌ها هستند.» کشاورز ادامه داد:« درکشور ما جایگاه کار و کارآفرینی در این حوزه فراهم است و هنوز کار زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.» او معتقد است:« نباید از اهمیت مکمل‌ها در زمینه‌های مختلف غافل شد. چراکه آنها با تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به ایجاد تعادل تغذیه‌ای و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، می‌توانند توان ذهن و جسم افراد را بالاتر ببرند. در کشور ما، کم خونی و کمبود روی در کودکان به شکل گسترده وجود دارد و این اتفاق باعث آسیب‌های فراوانی شده است. اما ما می‌توانیم با کمک مکمل‌های طبیعی، این آسیب‌ها را برطرف کنیم.»

سید صدرالدین نبوی، مدیرعامل شرکت نو تک فار، به مشکلات و چالش‌های پیش روی داروسازی گیاهی در ایران پرداخت. از نظر او، مشکلات دریافت مجوز احداث واحد صنعتی، مشکلاتی که بر سر راه ثبت داروهای گیاهی قرار دارد، چالش‌های حوزه پخش و فروش و نبود آشنایی کافی جامعه پزشکی و مردم با فرهنگ مصرف و تجویز این دارو‌ها از یک طرف و نبود حمایت کافی از طرح‌های داروسازی گیاهی از طرف دیگر، روند پیشرفت در این زمینه را کند کرده‌است. نبوی گفت:« هزینه تولید داروهای گیاهی بسیار بیشتر از شیمیایی است و اگر قیمت‌گذاری داروهای گیاهی آزاد باشد و هر کسی قیمت خود را روی محصولش بگذارد، مردم و داروخانه‌ها قضاوت می‌کنند که کدام تولید کننده موفق‌تر است.»

دکتر مهدی محمد‌زاده، رئیس انجمن مدیریت و اقتصاد دارویی ایران، به مشکلات اقتصادی در تولید داروهای گیاهی پرداخت. او گفت:« مصرف دارو در کشور ما بسیار پایین‌تر از دنیا است، درحالیکه این صنعت در دنیا بسیار سودآور است. صنعت دارو، سومین صنعت سودآور دنیاست. بازار دارویی به لحاظ اقتصادی، بازار رونقی است.» او در پایان گفت:« سرانه مصرف داروهای گیاهی و اقلام گیاهی در کشور ما بسیار پایین است اما فعالان کشور ما، با مشکل فراوری و خالص سازی و همچنین تسلط بر علم صادرات روبرو هستند. ما با اشکال مدیریتی در موضوع گیاهان دارویی مواجه هستیم و اگر این مشکل را برطرف کنیم، می‌توانیم این صنعت را بین‌المللی کنیم.»

دکتر عبدالله ممجد، مدیرعامل شرکت پارس گیتا دارو سخنران دیگری بود که بحث خود را در زمینه سیستم‌های نوین داروسازی در داروهای گیاهی ادامه داد و دکتر فراز مجاب، عضو هیات مدیری شبکه ملی تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی ایران، به بیان نتایج پژوهش‌های جدید در زمینه گیاهان دارویی پرداخت. دکتر مجاب گفت:« بیماری‌های ویروسی، بیماری‌هایی که علت ناشناخته‌ای دارند، بیماری‌های شخصی مثل اعتیاد و بیماری‌های ژنتیکی از عمده‌ترین مشکلاتی هستند که با حضور داروهای گیاهی می‌توانیم به برطرف شدن‌شان امیدوار باشیم.»

اختتامیه اولین همایش ملی طلای سبز، با سخنرانی دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور آغاز شد. او که در صحبت‌هایش بار دیگر بر اهمیت گیاهان دارویی در ساختن مکمل‌ها تاکید کرد، گفت:« موضوع داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، موضوع تازه‌ای نیست. قدیمی‌ترین متنی که در این حوزه یافت شده‌است، به ۳۵۰۰ سال پیش و مصر باستان برمی‌گردد که ۷۰۰ نوع گیاهی در آن درج شده است.  این اتفاق نشانگر این است که علم گیاهان دارویی، از کشور‌های شرقی چقدر برخاسته، اما امروزه ما منتظر هستیم که این علم پخته شده را از غرب، به کشور‌مان بیاوریم.» او تاکید کرد:« تولید کنندگان، نباید با تبلیغات اغوا گرانه بگویند که این داروها معجزه می‌کنند؛ چراکه تاثیر داروهای گیاهی و به ویژه مکمل‌ها، مانند دارو‌های شیمیایی صد در صد نیست و با توجه به شرایط مختلف، میزان تاثیرگذاری آنها می‌تواند متفاوت باشد.»

اولین همایش طلای سبز، با تقدیر از پیش‌کسوتان و فعالان این حوزه پایان یافت و حاضران پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی، به انتظار دوره‌های بعدی همایش، با انگیزه‌ای بیشتر برای فعالیت در این حوزه، سالن را ترک کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.