×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

:تیره جنتیانا Gentianaceae
:نام لاتین Erythraea centaurium L. – Centaurium minus moench
:نام انگلیسی Earth gall – Feverwort – Centaury
:نام فارسی قنطریون صغیر
:نام عربی قنطریون صغیر – مراره الخش

شرح گیاه

گیاهی است دوساله، دارای ساقه چهار گوش، به ارتفاع ۱۰ تا۶۰ سانتی متر و منشعب به تقسیمات دوتایی (در قسمت انتهایی ساقه ) که به حالت خودرو در بعضی نقاط کشور می روید. از مشخصات آن اینست که برگهای قاعده ساقه گیاه معمولاً بیضی نوک تیز و دارای ۵ تا ۷ برگ است ولی برگهای فوقانی آن وضع متقابل و ظاهر کوچکتر دارد. رنگ برگهای آن نیز عموماً سبز مایل به زرد جلوه می کند گلهای زیبا و گلی رنگ آن در انتهای ساقه به نحوی ظاهر می گردد که مجموعاً واقع بر روی یک سطح به نظر می رسند. میوه اش به صورت پوشینه ای دراز محصور در کاسه گل و محتوی دانه های کوچک و شفاف است.

زمان گل دهی

ماههای تیر و مرداد

کاشت

تکثیر گیاه از طریق کاشتن دانه های رسیده گیاه صورت می گیرد. برای این کار دانه ها را در اواخر اسفند تا اواسط فرودین ماه در زمین سبک، نسبتاً مرطوب و دارای کود کافی می کارند. خیلی زود دانه ها جوانه می زنند و به گیاهان جوانی تبدیل می شوند که پس از مدتی کوتاهی قابل بهره برداری است.

برداشت

سر شاخه های گلدار گیاه در ماههای خرداد تا مرداد چیده می شود و پس از انجام این کار آنها را به صورت بسته های کوچک در آورده درون پاکت های کاغذی جای می دهند تا رنگ طبیعی آنها ضمن خشک شدن سریع، محفوظ باقی بماند.
پرورش گیاه بیشتر به منظور استفاده از آن برای مصارف مختلف صنعتی است برای مصارف داروئی پایه های وحشی نیازمندیهای لازم را برطرف می کند.

گستردگی جغرافیائی

مازندران ، بابلسر دره هراز، جنوب چالوس، گیلان، لاهیجان، لنگرود، رشت، بندرانزلی، تنکابن آذربایجان، یام، میشوداغ، کوه شاهو بین اهروکلیبر ، ارومیه، قره داغ کرمانشاه نزدیک طاق بستان، اراک: زروند، نهاوند، بروجرد، لرستان: شهبازان بیشه، خرم آباد در ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ متری . درود. خراسان. تهران: دامنه های البرز کوههای توچال، پس قلعه در ۱۵۰۰- ۲۰۰۰ متری

دانشنامه رشد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.