×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت دیم گیاهان دارویی بیمه می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم معرفی طرح‌ها و خدمات نوین بیمه کشاورزی با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت هفته دولت در محل این وزارتخانه برگزار شد. سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام به نقش ستاد اجرایی فرمان اما در طرح جهش تولید در دیمزارها اشاره کرد و گفت: بیمه مخالفان و موافقان سرسختی دارد. بیمه در معنا به مفهوم کنترل ریسک بوده که مخاطرات را به حداقل می‌رساند.

وی افزود: بیمه در حوزه کشاورزی نسبت به سایر بیمه‌ها متفاوت است. در این بخش بیمه دیمزارها نیز تفاوت دارد زیرا حادثه‌ها مشخص نیست و اینجا به قشری سروکار داریم که حداقل درآمدها را دارند. به عنوان مثال یک کشاورز در منطقه‌ای دورافتاده مشغول کشت دیم است که خسارات طبیعی در آن مشخص نیست بنابراین قراردادها باید به گونه‌ای باشد که کشاورز تشویق به بیمه کردن محصولاتش شود.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام‌ با اشاره به آماری ادامه داد: ۳ سال قبل برای ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی بخش دیمزارها برنامه‌ریزی شد و ۱۰۰ درصد این اراضی بیمه شدند. سال بعد این برنامه‌ها برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم بود که فقط ۵۴ درصد بیمه انجام شد. با افزایش آمارها به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار فقط ۴۴ درصد بیمه برای این اراضی محقق شد.

وی تاکید کرد: باید این موضوع پیگیری شود که چرا کشاورزان و بهره برداران نسبت به بیمه این اراضی استقبال کمی داشته‌اند. در این‌باره نخست باید نرخ اعلامی، کشاورزان را تشویق به بیمه کند. دیگر اینکه نحوه برخورد و رفتار با آنها باید به گونه‌ای باشد تا آنها رغبت به این امر داشته باشند.

سیدهاشمی یادآور شد: سال آینده قرار است مساحت این اراضی به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از ۶ میلیون اراضی دیمزار کشور باشد که به محصولات متنوع اعم از گیاهان دارویی، دانه روغنی، علوفه، جو و… اختصاص پیدا خواهد کرد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام‌ اعلام کرد: ستاد اجرایی فرمان امام برنامه دارد تا بیمه بخش گیاهان دارویی را در این طرح به طور کامل متعهد شود و این عدد برای گندم و جو ۵۰ درصد خواهد بود. به این ترتیب ستاد اجرایی فرمان امام بخشی از حق بیمه کشاورزان را پوشش می‌دهد. ‌

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.