×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۳۵۰۰ هکتار کشت گل محمدی در شهرستان بردسیر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، شهرستان لاله‌زار با ارتفاع ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین و مرتفع‌ترین شهر ایران و یکی از مناطق خوش و آب و هوای استان کرمان که با داشتن مناطق طبیعی بکر و مزرعه‌های زیبای گل محمدی و طبیعتی پوشیده از گیاهان دارویی، مکانی مفرح و زیبا برای گردشگری است.

 سطح زیر کشت گل محمدی شهرستان بردسیر ۳۵۰۰هکتار است که بخش وسیعی از آن مربوط به بخش لاله‌زار است و برداشت محصول در سال گذشته ۶۵۰۰ تن بوده است و پیش‌بینی می‌شود سال جاری ۷۰۰۰ تن برداشت گل محمدی در این منطقه داشته باشیم.

 تعداد واحدهای صنعتی شهرستان ۱۰ واحد است که ۹ واحد تولیدی در بخش لاله‌زار واقع شده و تعداد واحدهای کوچک و نیمه صنعتی ثبت شده ۷۰ واحد است.

 گلاب دوآتشه، معمولی، اسانس، روغن، گل وغنچه خشک در این منطقه در کنار عرقیجات سایر گیاهان دارویی فرآوری می‌شود.

 

 رتبه دوم کشوری تولید گل محمدی لاله‌زار

 مردم این دیار خود را محصور محرومیت نکردند، همت کرده و گل‌ محمدی کاشته‌اند. به گونه‌ای به‌دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر لاله‌زار گلاب و اسانس این منطقه را به گلاب و اسانسی غیرقابل مقایسه با مناطق دیگر که گل محمدی در آن کاشت می‌شود، تبدیل کرده است.

سودای گل‌های لاله‌زار بردسیر در سر دلالان

در لاله‌زار، گل محمدی تاثیر مسقیمی بر اقتصاد مردم بومی و جلوگیری از مهاجرت به مرکز استان داشته است و حتی در فصل برداشت گل محمدی حضور افراد غیربومی هم مشاهده می‌شود که نشان از ایجاد اشتغال آن به‌صورت وسیع دارد.

حال که لاله‌زار از نظر تولید گل محمدی رتبه دوم در کشور و رتبه اول در استان کرمان را دارد و بر رونق اقتصادی استان هم تاثیراتی دارد مردم از مسؤولان انتظار حمایت دارند.

 اهالی لاله‌زار سالهاست از مشکلات خود می‌گویند؛ یکی از اهالی لاله‌زار در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اینجا کشاورزان دخالتی در تعیین نرخ گل محمدی ندارند و صفرتا صد را دلالان مشخص می‌کنند و معلوم است که چه کسی سود می‌کند و رنجش برای کشاورز است.

 یکی از اهالی هم گفت: با این وجود سال‌های دیگر خبری از گل‌های محمدی و رونق گل و گلاب نخواهد بود، مسؤولان باید صدای ما را بشنوند.

 به جز کشاورزان در شهر لاله‌زار به سراغ خریداران گل محمدی که رفتیم، متوجه شدیم نرخ مشخصی برای گل محمدی نیست و بعضی از خریداران قیمتی پایین‌تر از نرخ سال گذشته اعلام می‌کنند که دور از انصاف است.

 در حالی که شهرهای دیگر ایران قبل از برداشت گل محمدی قیمت پایه را مشخص می‌کنند، اما هنوز سازوکاری برای خرید گل و محمدی به‌صورت شفاف در این خطه اعلام نشده است که زمینه سوداگردی و سوءاستفاده دلالان بیش از گذشته را فراهم می‌کند.

 

 قول مساعد مدیرکل برای حمایت از کشاورزان منطقه لاله‌زار

 داوود بیگلری مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگارفارس اظهار داشت: از مدت‌ها قبل به‌دلیل وظیفه سازمانی مدیریت تعاون روستایی، مقرر شد در بحث خرید گلاب سال گذشته و گل امسال ورود کند.

وی ادامه داد: برای کشاورزان این منطقه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خواهیم داشت و از رسانه‌ها می‌خواهیم صدای مردم باشند و جهاد کشاورزی همواره در کنار و حامی کشاورز است.

 برای پیگیری مسائل منطقه به همراه مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان و منوچهر توسلی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور به لاله‌زار رفتیم و مشکلات گلابگیری‌ها و کشاورزان بررسی شد.

 

قیمت‌گذاری برای کنترل بازار گل محمدی

برای مشکلات فعلی منطقه مقرر شد قیمت پایه غنچه تر، به‌صورت نقدی ۷۲ هزار تومان و قسطی ۴۵ روزه ۷۵ هزار تومان از کشاورز خریداری شود تا بازار گل تا حدی کنترل شود.

 خرید غنچه تر توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی 

 منوچهر توسلی در گفت‌وگو با خبرنگارفارس تصریح کرد: برای حمایت از گل‌کاران به لاله‌زار آمده‌ایم و وضعیت موجود بررسی شد و در جهت حمایت از این عزیزان اقداماتی صورت گرفت.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ادامه داد: عدم حضور خریداران واقعی و حضور شبکه واسطه‌گری سبب سوءاستفاده از این شرایط شده است و در جلسه‌ای که داشتیم قیمت پایه خرید غنچه تر از ۷۲ هزار تومان و قیمت پایه خرید ۴۵روزه از ۷۵ هزار تومان مصوب شد که با همکاری اتحادیه تعاونی روستایی نسبت به خرید اقدام می‌شود.

توسلی خاطرنشان کرد: این قیمت‌گذاری بین بخش خصوصی و دولت رقابت ایجاد می‌کند و منجر به رسیدن قیمت بالاتر برای کشاورز خواهد شد.

 

 استقرار صنایع تبدیلی تعاونی روستایی در منطقه لاله‌زار تا سال آینده

 وی اضافه کرد: سازمان تعاونی روستایی با استفاده از ظرفیت‌ها در شرکت‌های تعاونی تولید و نظام بهره‌برداری صنایع تبدیلی گلابگیری را به‌صورت خط کامل تا سال آینده در منطقه مستقر خواهد کرد.

توسلی خاطرنشان کرد: در خرید گل محمدی، غنچه و یا گلاب ورود نکردیم، اما بازار خوبی در منطقه داریم. برنامه‌ریزی خواهیم کرد گل محمدی را در جهت حمایت از کشاورزان به قیمت مناسب خریداری کنیم که برای تعاون روستایی هم سودآوری داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.