×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات ۳/۵ میلیارد ریالی گل گاو زبان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، صالح محمدی عصر امروز در مراسم جشنواره ملی گل گاوزبان در روستای زیاز اشکورات با اشاره به رویکرد سازمان جهاد کشاورزی و استانداری گیلان در برگزاری جشنواره‌ها مطابق با شعار «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: جشنواره‌ها ریشه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند و تلاش شده تا با برگزاری این نوع جشنواره‌ها، پتانسیل‌های استان و تولید محصولاتی که در مناطق مختلف وجود دارد به جامعه معرفی بیشتری شود.

وی با اشاره به نقش برگزاری جشنواره‌ها در توسعه تولیدات و اقتصاد منطقه افزود: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم افزایش تولید محصولات کشاورزی و معرفی این داشته‌ها در سطح استان و حتی خارج از استان گیلان و در راستای تقویت کشاورزی و اقتصاد استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیاه دارویی گل گاوزبان ریشه در فرهنگ و عادات اجتماعی خانواده‌های گیلانی و ایرانی دارد، تصریح کرد: همه ما با گیاه گل گاوزبان از سنین خردسالی آشنا هستیم و هر موقع که دچار سرماخوردگی یا التهابی در بدن می‌شدیم مادران‌مان با دم کردن گل گاوزبان سعی می‌کردند که آن مشکل را رفع و سلامت خانواده را تامین کنند.
وی رویش گیاهان دارویی در استان گیلان را منبع ثروت خواند و گفت: ۲۰ درصد فلور گیاهی کشور در گیلان رشد می‌کند و از یک هزار و ۸۲۲ نوع گیاهی که در استان رویش می‌کند ۴۵۰ نوع آن دارویی است.
محمدی با اشاره به اینکه اشکورات خاستگاه اصلی گل گاوزبان است که به صورت خودرو رشد می‌کند، بیان کرد: گل گاوزبان قدمت تاریخی و دیرینه در اشکورات دارد و تلاش شده با کمک مردمان سخت کوش منطقه این محصول به شکل طبیعی در مزارع پرورش داده شود.
وی با اشاره به اینکه ارتفاعات اشکورات، دیلمان، سیاهکل، آستارا و تالش محل رویش گل گاوزبان در استان گیلان است، افزود: این گیاه دارویی چون در مناطق کوهستانی رویش می‌کند دارای کمترین آلودگی بوده و نگاه جوامع بشری استفاده از این داروی گیاهی به جای استفاده از فرمولاسیون شیمیایی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اشکورات رودسر را پایتخت گل گاوزبان کشور خواند و تصریح کرد: مساحت سطح کشت گل گاوزبان در سطح کشور یک هزار و ۲۱۰ هکتار بوده که از این میزان ۹۳۷ هکتار آن در استان گیلان و بیش از ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان رودسر کشت می‌شود که با تولید چهار هزار و ۴۹۰ تن محصول‌تر این گیاه دارویی بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ارزآوری برای کشور داشته است.
وی با اشاره به اینکه توسعه محصول گل گاوزبان در دستور کار جهاد کشاورزی است، گفت: جهاد کشاوزی در حوزه علمی از شرکت‌هایی که در بحث گل گاوزبان با رویکرد دانش بنیان و فناوری‌های نوین فعال هستند استقبال می‌کند تا بتوان از ظرفیت گیاهان دارویی برای ایجاد اشتغال استان گیلان حداکثر استفاده را کرد.
محمدی با اشاره به جشنواره شکوفه‌های کیوی که در روستای چوبر از بخش حویق تالش برگزار شد، بیان کرد: کیوی از محصولات مهم و ارزآور استان گیلان بوده که سال گذشته ۲۰۰ هزار تن به خارج از کشور صادر شد.
وی برنج، چای، کیوی و گل گاوزبان را از محصولات مهم استان گیلان خواند و افزود: تلاش می‌شود با حمایت‌های لازم از همه ظرفیت‌ها برای افزایش تولید محصولات کشاورزی گیلان استفاده شود تا شاهد هر چه بیشتر مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ۷۲ نوع محصول کشاورزی با تولید ۳ تا ۳.۵ تن در استان تولید می‌شود، گفت: در تولید برخی از محصولات مانند چای، گل گاوزبان، فندق و کیوی گیلان دارای رتبه‌های برتر کشور است.
اشتغالزایی از اهداف برگزاری جشنواره گل گاوزبان
فرماندار رودسر نیز در این مراسم با اشاره به استقبال بی‌نظیر مسافران و شهروندان از جشنواره ملی گل گاوزبان اظهار کرد: فراهم کردن چنین فضای با نشاط برای مردم حاصل همدلی و همراهی همه عوامل برگزاری جشنواره است.
محمدرضا شهاب زاده با اشاره به نقش جشنواره گل گاوزبان در کاهش مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول دارویی افزود: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی بود تا بتوانیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان رودسر به ویژه منطقه اشکورات را به جامعه معرفی همچنین زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه بهتر فراهم شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.