×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رونق تولید و فروش خاکشیر در استان خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از وبسایت بازار، هر چند نام خراسان جنوبی با برخی از محصولات کشاورزی مزیت دار چون زعفران، زرشک و عناب گره خورده است اما خاک زرخیر خراسان جنوبی مستعد کشت بسیاری محصولات کشاورزی و به ویژه گیاهان دارویی است که با یک برنامه ریزی دقیق می تواند به درآمد زایی و اشتغال زایی برای مردم استان و به ویژه روستائیان منجر شود.

در خراسان‌جنوبی طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کشت گیاهان دارویی می شود چرا که هم درآمد زایی مطلوبی دارد و هم با اقلیم کم آب استان سازگار است و در این بین کشت خاکشیر در خراسان جنوبی رونق دوچندانی پیدا کرده است.

خاکشیر محصولی بسیار مغذی است که در روزهای گرم سال و فصل تابستان می‌تواند در کاهش عطش بسیار مؤثر واقع شود. این گیاه دارویی محصولی ارگانیک و سازگار با اقلیم خراسان جنوبی است و در شهرستان هایی چون بشرویه از هر هکتار یک تن خاکشیر برداشت می شود.

رونق کشت خاکشیر در بشرویه

این روزها نیز برداشت خاکشیر بسیاری از کشاورزان را به دامن طبیعت کشانده است و کشاورزان بشرویه ای با تلاش فراوان در این روزهای بهاری خاکشیر را برداشت کرده و به دست مصرف کننده می رسانند تا شاید در روزی گرم التیام بخش عطش یک هم وطن باشد.

اکبری از کشاورزان شهرستان بشرویه در گفت و گوی با خبرنگار بازار اظهارکرد: من از حدود ۲۵ سال قبل در مزرعه خود خاکشیر کشت می‌کنم و تاکنون نیز بهره فراوانی از این محصول داشته ام.

وی با اشاره به اینکه در صورت نزول باران و آبیاری به موقع بین ۱۰۰ تا ۱۲ کیلو خاکشیر برداشت می‌کنم، بیان کرد: زمین نیز باید از نظر خاک مقوی باشد تا در نهایت خاکشیر خوبی را برداشت کنیم.

اشتغال آفرینی دانه های خاکشیر در بشرویه|فرصتی برای درآمدزایی در سال های خشکسالی

رضایت از درآمد حاصل از برداشت و فروش خاکشیر

این کشاور پرتلاش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از هر هکتار تا یک تن خاکشیر برداشت می شود، گفت: بعد از برداشت تا ۲۴ ساعت محصول را نگه داشته و بعد وارد بارگاه می کنیم تا محصول دچار پوسیدگی نشده و خریدار خود را از دست ندهد.

اکبر غلامی از دیگر کشاورزان بشرویه با بیان اینکه در یک هکتار خاکشیر کشت کرده است، گفت: خوشبختانه امسال بازدهی این محصول بسیار خوب بوده و یک درآمدزایی برای کشاورزان در شرایط خشکسالی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در بین گیاهان دارویی کشت خاکشیر بهترین بازدهی را در بشرویه دارد و دانه های قرمز رنگ آن در ایام فصل گرم رفع عطش کرده و از گرما زدگی جلوگیری می کند.

در بین گیاهان دارویی کشت خاکشیر بهترین بازدهی را در بشرویه دارد و دانه های قرمز رنگ آن در ایام فصل گرم رفع عطش کرده و از گرما زدگی جلوگیری می کند

افزایش ۲۰ درصدی برداشت خاکشیر

این کشاورز بشرویه با تأکید بر اینکه در خراسان جنوبی شهرستان ما بیشترین سطح زیر کشت خاکشیر را دارد، یادآور شد: بهار فصل برداشت این محصول است و طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان برداشت خاکشیر در شهرستان حدود ۲۰ درصد در سال جاری افزایش داشته است.

غلامی با اشاره به اینکه در شهرستان هایی چون بشرویه از هر هکتار یک تن خاکشیر برداشت می شود، افزود: درآمد حاصل از کشت و فروش خاکشیر نیز مطلوب است.

۱۹۰ هکتار سطح زیر کشت خاکشیر است

حسین سرچاهی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه اول تولید خاکشیر در خراسان جنوبی دارد، اظهارکرد: در بشرویه ۱۹۰ هکتار زمین زیر کشت خاکشیر قرار دارد که قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه امسال برداشت خاکشیر در بشرویه ۲۰ درصد افزایش یافته است، یادآور شد: پیش بینی می‌شود که ۸۰ تن خاکشیر در این شهرستان برداشت شود.

سرچاهی یادآور شد: البته زمین نیز باید از نظر خاک مقوی باشد تا بذر خاکشیر در آن رشد کرده و بتوانیم بهترین محصول را برداشت کنیم.

آسیب فروش فله ای گیاهان دارویی

خراسان جنوبی قابلیت بسیاری در پرورش گیاهان دارویی دارد ولی فروش فله ای و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این محصولات و از جمله خاکشیر به شدت به اقتصاد کشاورزی آسیب زده است. توجه به صنایع تبدیل و تکمیلی کشاورزی بی شک می تواند به درآمد زایی بیشتر و برند سازی گیاهان دارویی در خراسان جنوبی منجر شود و از این مهم نباید غفلت کرد.

هرچند در حال حاضر نیز کشت این محصول درآمدزایی خوبی برای کشاورزان بشروی دارد ولی وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند به بهره وری بیشتری از این محصول منجر شده و در صورت فراهم بودن شرایط صادرات به ارزآوری برای کشور نیز منجر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.