×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آخرین وضعیت بازار فرآورده های طبیعی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، غلامرضا اصغری روز چهارشنبه در کنگره بین‌المللی «فرآورده‌های طبیعی شفابخش» در دانشگاه اصفهان افزود: پیش بینی می شود که ارزش بازار دارویی امسال کشور به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برسد. سهم گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در بازار دارویی کشور تنها حدود یک درصد است، تصریح کرد: بنابراین باید گام‌های موثری برای افزایش این سهم برداریم.

مشاور معاون وزیر با ارائه آمار و ارقامی در حوزه گیاهان دارویی تا پایان سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع کشور سالانه حدود ۲۷۵ هزار تُن گیاهان دارویی تولید می‌شود.

وی گفت: ایران با ۱۰۹ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران و تولید بیش از ۴۲۰ تُن، ۹۲ درصد تولید جهانی این محصول را داراست.

اصغری اضافه کرد: کشورمان با ۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت گُل محمدی و تولید ۳۸ هزار تُن در طول سال ۷۱ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت ۳۷۰ هزار تُنی تولید در کارخانه‌های انواع محصولات و فرآورده‌های گیاهی

وی ادامه داد: ظرفیت تولید کارخانه‌های انواع محصولات و فرآورده‌های گیاهی طی ۱۰ سال اخیر با افزایش پنج برابری به ۳۷۰ هزار تُن رسیده است، از طرف دیگر بیش از یکصد شرکت دانش بنیان و خلاق در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی فعالیت می‌کنند.

مشاور معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور در زمینه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و فرآورده‌های آنها فعالیت دارند و در ۱۰ سال اخیر مجوز تولید فرآورده طب سنتی از هفت به بیش از یک هزار و سیصد محصول رسیده و صدور مجوز تولید داروهای گیاهی و فرآورده طبیعی در یک دهه اخیر با افزایش ۱۰ برابری به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ قلم رسیده است.

اصغری خاطرنشان کرد: صدور مجوز تولید دارو و فرآورده مکمل گیاهی دامی برای بهره گیری در صنعت دامداری و دامپروری در یک دهه اخیر پنج برابر بیشتر و به ۵۵ قلم افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۱۰ مرکز رشد و پارک علمی فناوری در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی فعالیت می‌کنند و از طرفی تا به امروز بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی از مجموعه با خواص دارویی در فلور ایران(مجموعه مصور گیاهان و گل‌های ایران) ثبت شده است.

مشاور معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد گونه‌های گیاهی دارویی در بانک ژن منابع طبیعی کشور نگهداری می‌شود، افزود: ارتقای رویکرد علمی در این صنعت برای توسعه آن ضروریست.

اُفق کسب سهم ۲۰ درصدی ارزش بازار دارویی کشور تا سال ۱۴۰۴

وی تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۴ اُفق‌هایی ترسیم کرده‌ایم از جمله‌اینکه سهم ۲۰ درصدی ارزش بازار دارویی کشور توسط محصولات تایید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی کسب شود.

مشاور معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: کسب سهم ۲۰ درصدی ارزش بازار دارویی حوزه دامپزشکی کشور توسط محصولات تایید شده، افزایش صادرات گیاهان و فرآورده‌های دارویی گیاهی به ۱۰ کشور جهان، کسب سه درصد سهم تولید علم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی و کسب یک درصد ثبت اختراعات از جمله دیگر برنامه‌ها برای افق مورد اشاره است.

اصغری افزود: ثبت و تحت پوشش قرار دادن تمام گونه‌های انحصاری، بومی یا در حال انقراض در سامانه‌های حفاظت ملی، کاهش سطح برداشت رسمی و غیررسمی از عرصه‌های طبیعی به۳۰۰ هزار هکتار و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی اسانس دار به ۵۰۰ هزار هکتار از برنامه‌های افق سال ۱۴۰۴ محسوب می‌شود.

وی گفت: نقشه پراکنش گونه‌های گیاهان دارویی در ۲۷ استان، پنج هزار و ۶۰۰ دانشجوی در حال تحصیل، فارغ‌التحصیلی ۱۷۰ دانش‌آموخته دکترای تخصصی در رشته طب ایرانی، فعالیت ۱۷ گروه طب ایرانی و هشت گروه داروسازی تخصصی، بازنویسی ۲ هزار و ۳۰۰ کتاب و رساله در راستای احیای میراث مکتوب طب ایرانی، انتشار هزار و ۲۵۳ مقاله در ۱۰ سال اخیر ، آغاز عملیات ساخت ۲۰ سلامتکده طب ایرانی و پایلوت ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی در ۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۱ ،ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه هر چه بیشتر فرآورده‌های طبیعی محسوب می‌شود.

وی در باره راهکارهای توسعه فرآورده‌های طبیعی اظهار داشت: توسعه بهداشت، درمان و آموزش طب سنتی ایرانی، مدیریت دانش در بخش گیاهان دارویی، ایجاد تشکل‌های قانونی برای ایجاد ارتباط موثر در حوزه گیاهان دارویی طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری‌های بین المللی و توسعه بازار بین الملل، ارکان گسترش این صنعت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گسترش اقتصاد دانش بنیان و دانش فنی محصولات و کالاهای نوآورانه در زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی، بهبود فعالیت با بهره گیری از فناوری روز اما با قیمت مقرون به صرفه برای بازار داخلی و صادرات از دیگر راهکارهای توسعه فرآورده‌های طبیعی محسوب می‌شود.

کنگره بین‌المللی «فرآورده‌های طبیعی شفابخش» با حضور شماری از استادان، پژوهشگران و مسوولان کشورمان و سخنرانی مجازی محققانی از فرانسه، پرتغال و عراق این حوزه، در تالار خوارزمی دانشگاه اصفهان آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی چالش‌ها و راهکاری توسعه این صنعت در علم پزشکی، نقش این تولیدات و داروهای گیاهی در ارتقای سلامت و جایگاه طب گیاهی در نظام سلامت از جمله اهداف این کنگره علمی پژوهشی ۲ روزه بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.