×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
حضور گیاهان دارویی در ۵ تا ۷ درصد بازار دارویی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، به گفته روابط عمومی دانشگاه قم، مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فنون گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اولین کنفرانس بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی که سه شنبه در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: اهمیت بحث گیاهان دارویی به حدی است که در سیاست های بالادستی کشور به آن اشاره شده و همچنین در سیاستهای ابلاغیه حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: این سند با دید اقتصادی به این مسئله نگاه می کند و در چشم انداز آن آمده است که ایران می بایست جزء ۱۰ کشور برتر جهان در این حوزه باشد و همچنین سه درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

سیف سهندی تصریح کرد: طبق آمار سال ۹۷ ارزش بازار سلامت ایران ۳۷ میلیارد دلار بود که سهم بازار گیاهان دارویی یک و نیم میلیارد دلار است و که با توجه به این سند می بایست به سقف ۷/۲ میلیارد دلار در سال برسد اما با توجه به توانمندی های کشور در این بخش این رقم تا ۱۳ میلیارد دلار نیز می تواند افزایش یابد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با بیان اینکه در حوزه پژوهش گیاهان دارویی در رتبه چهارم دنیا هستیم اضافه کرد: حدود ۱۶۲ مرکز، ۴,۵۰۰ دانشجو، ۸ گروه علمی و ۱۰۰ هیئت علمی در بخش گیاهان دارویی در کشور فعالیت دارند. وی گفت: در حال حاضر در کشور ۲۸۳ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی داریم و همچنین ۱۷۲۰ گونه گیاهی در ذخیره بانک ژن وجود دارد.

سیف سهندی ادامه داد: سهم گیاهان دارویی در بازار دارویی کشور ۵ تا ۷ درصد است و باید به ۲۰ درصد برسد، همچنین در دامپزشکی نیز این سهم ۸ درصد می باشد که آن نیز باید به ۲۰ درصد برسد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی همچنین از فعالیت ۱۵۰ سلامتکده و ۸۰۰ شرکت در حوزه گیاهان دارویی در کشور خبر داد. وی اضافه کرد: تکالیف واگذار شده در اسناد بالادستی در حوزه گیاهان دارویی در حال پیگیری است که در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از این اقدامات محقق شده است.

سیف سهندی گفت: پژوهش های این بخش می بایست منطبق با بازار باشد و تامین نیازهای کشور مدنظر قرار گیرد، همچنین اقدامات عملی نظیر راه اندازی بیمارستان های تلفیقی طب سنتی و طب کلاسیک باید در دستور کار باشد.

دبیر ستاد گیاهان دارویی کشور تصریح کرد: توسعه کسب و کار و فناوری در این بخش باید با کمک جامعه دانشگاهی کشور صورت گیرد.

وی در پایان گفت: واردات اسانس گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت‌های کشور یک ضعف اساسی محسوب می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.